De ANWB Autokoopservice en Nieuweautokopen.nl hebben in het eerste kwartaal van 2012 gezamenlijk een verkoopstijging van twintig procent mogen noteren. Dit is een positieve ontwikkeling voor de sites, aangezien de landelijke autoverkopen in het eerste kwartaal met 7,6 procent zijn gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. Kia is veruit het meest populaire merk bij de webwinkels, vooral de Picanto en de Rio zijn erg in trek.
Martin Scheper van de ANWB Autokoopservice: “Online kopen is makkelijk, duidelijk en levert een mooi voordeel op. Nu de ANWB zich met de ANWB Autokoopservice op het online kanaal richt, groeit die markt fors.”
Gezamenlijk hebben beide sites in het eerste kwartaal meer auto’s verkocht dan in heel 2009. “Toen verkocht Nieuweautokopen.nl in totaal 170 nieuwe exemplaren. Als het eerste kwartaal illustratief is voor wat er nog gaat komen, dan gaan we wederom een mooi jaar en een forse groei tegemoet,” aldus Paul de Vries van Nieuweautokopen.nl.
Vooral de zuinige modellen met een A-label zijn populair. Kia neemt bijna veertig procent van de online verkopen voor zijn rekening. Andere merken die op veel belangstelling van de internetkoper kunnen rekenen zijn Ford, Renault, Skoda, Seat en Fiat. Eén van de verkooptoppers van vorig jaar, de Toyota Prius, lijkt enigszins uit de gratie bij de autoportalen. Modellen als de Toyota Aygo en de Citroen C1 blijven populair, al neemt de belangstelling af als gevolg van de toegenomen concurrentie.
De Vries: “De Telegraaf voorspelt dat het online kopen van een nieuwe auto gaat doorbreken, wij kunnen de groeiende belangstelling onderschrijven met het aantal offerteaanvragen en natuurlijk de verkopen.”