Vanavond komen onder leiding van bondskanselier Angela Merkel politici, autofabrikanten, onderdelenindustrie en de retailsector bij elkaar om tijdens hun ‘Autogipfel’ de wensen van de overheid in balans te brengen met de wensen van de autosector.
Wat de politiek wil, is snel verteld. De politiek wil een versnelde transitie naar volledig elektrische auto’s, door middel van batterijen en waterstof. Daarnaast wil de regering dat met name autofabrikanten werk maken van datadelen. Data uit de connected car moeten voor de hele branche beschikbaar worden en dat mag niet te lang duren. Een platform is gewenst.
Complex
Wat de autosector wil, is veel complexer. De sector wil vooral euro’s en minder druk op de transitie van verbrandingsmotor naar EV. Zo zien onderdelenfabrikanten voorlopig nog een rol voor de verbrandingsmotor. Zij stellen dat de voorgestelde euro 7-norm, die weliswaar op EU-niveau is afgesproken, te zwaar is. De onderdelenfabrikanten hanteren daarvoor vooral het werkgelegenheidsdreigement.
Subsidie
Ook de reparatie- en onderhoudsbranche laat zich horen. Die stelt dat de transitie naar elektrische mobiliteit het aftersalesverdienmodel onderuit haalt. Industrie en retail willen bovendien dat de subsidie voor de aanschaf van een EV wordt verhoogd en in tijd wordt verlengd. Daar bovenop moet een structurele slooppremie komen, ook voor vrachtwagens. Kortom, het wordt vanavond een interessante bijeenkomst, waar niet alleen de Duitse autosector naar kijkt, maar die in heel Europa wordt gevolgd.