Telematica is in de VS vooral een zaak van de fabrikant en zijn dealers. Voor de universele garage is er om diverse redenen geen speelveld. Dat vertelde Jeff Carlson, voorzitter van de Amerikaanse dealerassociatie (NADA), in Verona op het Automotive Dealer Day Congress.

In de VS is telematica al veel langer in het (dealer)businessmodel geïntegreerd. In de strijd om de klantendata spelen de fabrikant en zijn dealers de eerste viool. Samen met derde partijen zoals verzekeraars, andere dienstverleners en retailers proberen ze de klant een complete dienstverlening te bieden. “Eigenlijk is een universeel autobedrijf daar geen partij in”, stelt Carlson.

Dat komt omdat consumenten in de VS minder vertrouwen hebben in een niet-dealerbedrijf als het gaat om afstaan van persoonlijke data. “Bovendien zijn universele garages benauwd voor de strenge regelgeving rond aansprakelijkheid. Een universeel autobedrijf wil vaak met een dongel aan de slag en die is nu eenmaal gevoelig voor datalekken. Om over het hacken van een auto via een dongel nog maar te zwijgen.”

Aftersales Magazine was eerder deze maand aanwezig in Verona. Een uitgebreid congresverslag leest u in het komende nummer.

Meer weten over telematica? Bezoek ons congres op 15 juni.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
Meest bekeken berichten
Recente reacties