Universele autobedrijven profiteren het meeste van de gestegen apk-volumes. Sterker nog, zij doen het twee keer zo goed als de merkdealers. Dat blijkt uit analyse van apk-cijfers van VWE over de eerste zes maanden van dit jaar.
Over het eerste halfjaar liet het apk-volume in personen- en bestelauto’s een plus van 2,8 procent zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Opvallend: het universele autobedrijf lijkt meer te profiteren van het grotere apk-aanbod dan de andere distributiekanalen. De merkdealers zagen over het eerste halfjaar hun apk-aandeel ten opzichte van 2015 teruglopen met 0,3 procent – terwijl zij vorig jaar (2014-2015) juist een plus van 0,8 procent realiseerden. De grote fastfit- en bandenketens Profile Car & Tyreservice, Kwik-Fit en Euromaster zagen, ondanks hun gestegen volume ( 1,5%), het gezamenlijke apk-aandeel eveneens iets teruglopen (-0,1%).
Uitgevoerde apk’s in aantallen per distributiekanaal
2012H1 | 2013H1 | 2014H1 | 2015H1 | 2016H1 | %* | |
Merkdealers | 1.049.565 | 1.001.722 | 1.071.692 | 1.129.132 | 1.148.376 | 1,7 |
Fastfitters** | 138.273 | 132.346 | 144.572 | 144.549 | 146.666 | 1.5 |
Universelen | 2.231.281 | 2.176.094 | 2.215.149 | 2.249.121 | 2.325.570 | 3,4 |
Totaal | 3.419.119 | 3.310.162 | 3.431.413 | 3.522.802 | 3.620.612 | 2,8 |
* stijgingspercentage 2016 t.o.v 2015
** Profile Car & Tyrecenter, Kwik-Fit en Euromaster
ASM | 09082016 | Bron: VWE