Universele autobedrijven profiteren het meeste van de gestegen apk-volumes. Sterker nog, zij doen het twee keer zo goed als de merkdealers. Dat blijkt uit analyse van apk-cijfers van VWE over de eerste zes maanden van dit jaar.

Over het eerste halfjaar liet het apk-volume in personen- en bestelauto’s een plus van 2,8 procent zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Opvallend: het universele autobedrijf lijkt meer te profiteren van het grotere apk-aanbod dan de andere distributiekanalen. De merkdealers zagen over het eerste halfjaar hun apk-aandeel ten opzichte van 2015 teruglopen met 0,3 procent – terwijl zij vorig jaar (2014-2015) juist een plus van 0,8 procent realiseerden. De grote fastfit- en bandenketens Profile Car & Tyreservice, Kwik-Fit en Euromaster zagen, ondanks hun gestegen volume ( 1,5%), het gezamenlijke apk-aandeel eveneens iets teruglopen (-0,1%). 

Uitgevoerde apk’s in aantallen per distributiekanaal

  2012H1 2013H1 2014H1 2015H1 2016H1 %*
Merkdealers 1.049.565 1.001.722 1.071.692 1.129.132 1.148.376 1,7
Fastfitters** 138.273 132.346 144.572 144.549 146.666 1.5
Universelen 2.231.281 2.176.094 2.215.149 2.249.121 2.325.570 3,4
Totaal 3.419.119 3.310.162 3.431.413 3.522.802 3.620.612 2,8

* stijgingspercentage 2016 t.o.v 2015
** Profile Car & Tyrecenter, Kwik-Fit en Euromaster

ASM | 09082016 | Bron: VWE

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
9 april 2025
Bovemij Group weet verlies te verkleinen
9 april 2025
Partnership Vinacles en EV-Database voor rijkere EV-data
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
Meest bekeken berichten
Recente reacties