Bij de buurman lijkt het gras altijd groener. Maar in aftersales betekent een buurman met evenveel groen gras per definitie een potentiële burenruzie. Vrijwel alle marktpartijen verbreden hun dienstenpakket en transformeren van specialist tot generalist.

Toen de fastfitters in de jaren zeventig hun eenvoudige ‘klaar-terwijl-u-wacht’-concepten introduceerden, waren er weinig dealers die dit als een bedreiging zagen voor hun werkplaatsactiviteiten. Ondertussen maakten de universele garages zich al helemaal niet druk. Zij hadden immers ‘werk zat’. Toen de werkplaatsconcepten in de jaren tachtig opkwamen, zagen dealers dat ook niet als een bedreiging. ‘Een universeel bedrijf blijft een universeel die toch niet alles aankan’, was de reactie. Bovendien erkenden veel universele garages toen nog niet direct de meerwaarde van inkoop- en marketingformules.

Ook toen het universele kanaal in de jaren negentig grootschalige de bandenverkoop oppakten (onder aanvoering van AD Autobedrijven) was er geen enkele bandenspecialist die dit als een gevaar zag voor de eigen business. ‘Je moet verstand hebben van banden. Anders krijg je geen klant binnen’, zo susten de bandenspecialisten zichzelf in slaap.

Lees het complete verhaal in Aftersales Magazine nummer 5 >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 mei 2025
Lichter staal van Tata Steel
9 mei 2025
Athlon introduceert slim laden
9 mei 2025
Oostendorp opent Toyota-vestiging in Valkenswaard
9 mei 2025
Onafhankelijk autobedrijf moet momentum pakken
8 mei 2025
Tanken in jaar tijd 10 procent goedkoper
8 mei 2025
Winterband Vredestein eerste montage op Volkswagen Tiguan
Meest bekeken berichten
Recente reacties