Zuinige auto’s met een lage bijtelling nemen een steeds groter deel van de autoverkopen voor hun rekening. Wanneer nieuw verkochte auto’s op basis van hun CO2-uitstoot worden ingedeeld in fiscale bijtellingklassen, is de veertienprocentklasse nu zelfs de grootste.
Uit een analyse van VWE blijkt dat over de periode januari tot en met oktober 2011 maar liefst 36 procent van alle nieuwe verkochte auto’s in deze categorie vallen. Ook de bijtellingklasse van twintig procent heeft met 34 procent van alle nieuw verkopen een aanzienlijk aandeel. Waar in januari van dit jaar de 25 procentklasse nog de grootste was, is deze met dertig procent van alle nieuw verkopen nu kleiner dan zowel de veertien- als de twintigprocentklasse. Elektrische auto’s, waarvoor geen bijtelling geldt, maken nog maar 0,1 procent van de nieuw verkopen uit. Het gaat hierbij in alle gevallen om personenauto’s die op basis van CO2-uitstoot in aanmerking komen voor de betreffende bijtelling.
Het aantal nieuw verkochte auto’s binnen de bijtellingklasse van 25 procent neemt in 2011 duidelijk af. Daarentegen blijven verkopen van veertien en twintig procent auto’s redelijk op peil. Gekeken naar de best verkochte modellen binnen de veertienprocentklasse, valt op dat er in de top tien geen enkele hybride auto voorkomt. De meest verkochte modellen in 2011 zijn benzine- en dieselauto’s uit het a- en b-segment. De top drie wordt gevormd door de Peugeot 107, Renault Twingo en Volkswagen Polo.
De top tien auto’s binnen de twintigprocentklasse is diverser en bestaat uit auto’s uit het a- tot en met d-segment. De meest verkochte modellen in 2011 zijn de Ford Fiesta, Ford Ka en ook hier de Volkswagen Polo.