De Duitse premiummerken Audi, BMW en Mercedes-Benz melden verkooprecords te hebben geboekt in 2016: wereldwijd leverden ze 1,871 miljoen (plus 3,8%) c.q. 2.367 miljoen (plus 5,3%) en 2.083 miljoen (plus 11,3%) auto’s af. BMW behield zijn koppositie in het premiumsegment.
Audi rapporteert een sterke vraag naar de nieuwe A4 en Q7. Ook de niche modellen Sport R en RS deden het goed, door voor het eerst de grens van twintigduizend exemplaren te passeren. In alle kernregio’s, waaronder in Europa (plus 7,6 procent) en Noord-Amerika (plus 5,3 procent) verkocht het merk meer auto’s dan ooit tevoren. Wereldwijd steeg de vraag voor het zevende jaar op rij sinds 2009. Waar in 2009 nog 949.729 autokopers voor een Audi kozen, verdubbelde dat aantal in de afgelopen jaren bijna.
BMW Group behaalde voor het zesde jaar op rij een recordverkoop en bleef daarmee de nummer één premium autofabrikant van de wereld. Wereldwijd leverden de Munchenaren 2.367.603 voertuigen af, een stijging van 5,3%. Inzoomend op het merk BMW: dat bereikte voor het eerst de grens van 2 miljoen stuks, een stijging van 5,2%. Dochteronderneming Mini verkocht nooit eerder 360.000 auto’s in twaalf maanden tijd, een stijging van 6,4% ten opzichte van 2015. Verder verkocht BMW afgelopen jaar meer dan 62 duizend geëlektrificeerde voertuigen. Van de totale afzet die de Groep in 2016 boekte ging het gros (meer dan 1 miljoen voertuigen) naar klanten in Europa; meer dan een half miljoen afleveringen vond plaats in China.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz meldt opnieuw een tweecijferig groeipercentage in 2016. Wereldwijd gngen voor het eerst meer dan 2 miljoen auto’s in één jaar ( 11,3%) over de toonbank. In veel landen, zoals Duitsland en de VS, was Mercedes-Benz het premiummerk met het hoogste aantal geregistreerde nieuwe auto’s. Mercedes-AMG vestigde afgelopen jaar een verkooprecord met circa 100.000 verkochte auto’s ( 44,1%). Verder werden in 2016 meer smarts dan ooit verkocht (144.479 exemplaren, 21%).