De online handel in auto-onderdelen heeft een (voorlopig) verzadigingspunt bereikt. Ook het prijsverschil tussen offline en online kanalen (21 procent) lijkt een bodem te hebben bereikt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Duitse branchevereniging Vrei en onderzoeksbureau 2HM and Associates die de online verkoop van onderdelen in zes Europese landen peilden.

Uit het onderzoek blijkt dat de online handel in auto-onderdelen jaarlijks nog groeit maar dat de dynamiek afneemt. In alle onderzochte Europese landen valt de groei in de prognoseperiode tot 2018 onder de drempel van 10 procent, wat wijst op een tendens van verzadiging. Redenen zijn onder meer de krimpende mogelijkheden voor particuliere klanten en de technische complexiteit van de voertuigen. Het gros van de omzet wordt nog steeds gehaald uit ’easy producten’ zoals ruitenwissers en oliën.

De meerderheid van de online aanbieders hebben de opstartfase nu overwonnen en investeren fors in hun winkels. Kenmerkend zijn toenemende internationalisering, diversificatie van de inkooprelaties, professionele prijsstrategieën en de toenemende aandacht voor commerciële klanten, zoals workshops. Ook geven internetwinkels hun waar vaker meertalig weer en bieden ze aanvullende diensten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 augustus 2025
Auto als onderdeel van identiteit
19 augustus 2025
Drie finalisten BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2025
19 augustus 2025
De Dorpsgarage start podcast
19 augustus 2025
Al 450.000 meldingen ANWB Alarmcentrale
19 augustus 2025
Meestal rijdt de man naar vakantiebestemming
18 augustus 2025
Mijlpaal: 10 miljoen auto’s in Nederlands wagenpark
Meest bekeken berichten
Recente reacties