In 2016 werden 383.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet, vijftien procent ofwel ruim 66.000 auto’s minder dan een jaar eerder. Daarentegen kregen bijna 2 miljoen gebruikte auto’s een nieuwe eigenaar, een stijging van ruim vijf procent. Daarmee bereiken beide segmenten de uiterste grens in twintig jaar tijd, meldt CBS op basis van RDC-data.
Autobedrijven verkochten volgens cijfers van VWE 1.128.313 gebruikte personenauto’s aan consumenten (B2C), een stijging van 4,5 procent ten opzichte van de 1.079.968 in 2015 verkochte occasions. Daarmee zet de stijgende trend zich door; in 2015 groeiden de verkopen ook al met 4,7 procent. Wel daalde dat jaar de verkopen tussen consumenten onderling (C2C). In 2016 sloeg dit om in een groei van 667.097 naar 681.628 occasions ( 2,2%). In totaal kochten consumenten daarmee 1.809.941 occasions, 62.876 of 3,6 procent meer dan in 2015.
Autobedrijven verkochten 7,9 procent meer gebruikte Volkswagens, waarmee het ook in 2016 weer de merkenlijst aanvoert. Door een stijging van 12,7 procent steeg Peugeot in 2016 naar de tweede plaats, ten koste van Opel.
Verkopen 308 verdubbeld
De top vijf van meeste verkochte (B2C) modellen bleef onveranderd. Van de Volkswagens Golf en Polo groeiden de verkopen, waardoor deze de lijst blijven aanvoeren. Daarnaast waren er enkele Franse modellen die sterk stegen: de Peugeot 308 waarvan verkopen ruimschoots verdubbelden, Renault Clio ( 9,3%) en Renault Mégane ( 6,8%). De grootste daler is de Suzuki Alto (-16,6%). Opvallend is dat ook van andere kleine auto’s uit het A-segment (zoals de Ford Ka, Renault Twingo, Peugeot 107 en Fiat Panda) de verkopen terugliepen. Andere dalers zijn, net als in 2015, de grotere Ford Mondeo en Renault Scénic.