De tien grootste merken in het wagenpark lichte bestelwagens hebben over de afgelopen tien jaar het apk-volume, dat in het eerste kwartaal gekeurd wordt, met vijftien procent zien stijgen. Marktleider Volkswagen weet bij deze volumegroei ook nog eens het eigen parkaandeel verder uit te bouwen van 25 naar 28 procent, Mercedes blijft steken op vijftien procent.
De ontwikkeling van de tien grootste bestelwagenmerken is opvallend als deze wordt afgezet tegen het totale kwartaalvolume van de bestelwagenapk’s (tot 3500 kilo, zoals voor alle hier gebruikte cijfers geldt). In 2011 en 2012 piekte dat volume boven de tweehonderdduizend stuks, zo’n tienduizend meer dan het vijf jaar daarvoor was. Dit jaar zitten we weer onder de grens van 195.000 keuringen, het niveau van 2014, wat een afname betekent van zo’n drieduizend keuringen.
Afstand nemend
Volkswagen ziet jaar op jaar een groter bestelwagenpark gekeurd worden in het eerste kwartaal: dit jaar op 780 bestellers na de vijftigduizend bereikend. Mercedes blijft net boven de 26.000 steken, waarna Renault de twintigduizend net niet haalt. Beide laatstgenoemde merken zijn de afgelopen vijf jaar zeer stabiel en zien Volkswagen elk jaar weer meer afstand nemen.
Vanuit merkdealerperspectief ziet die top drie er echter heel anders uit: Volkswagen en Mercedes zitten dit jaar afgerond op twintig procent, Renault op bijna vijfentwintig. Volkswagen heeft het marktaandeel onder de eigen dealers eenmaal in de afgelopen tien jaar boven de 22 procent weten te brengen, in 2011. Inmiddels is het aandeel terug onder het niveau van 2008. Mercedes is relatief constant, terwijl Renault het aandeel van de eigen dealers ziet afzakken van 27,3 procent naar 24,6 procent.
Meer apk-cijfers vanuit het bedrijfswagensegment zijn terug te vinden in het mei-nummer van Aftersales Magazine