De tien grootste merken in het wagenpark lichte bestelwagens hebben over de afgelopen tien jaar het apk-volume, dat in het eerste kwartaal gekeurd wordt, met vijftien procent zien stijgen. Marktleider Volkswagen weet bij deze volumegroei ook nog eens het eigen parkaandeel verder uit te bouwen van 25 naar 28 procent, Mercedes blijft steken op vijftien procent.

De ontwikkeling van de tien grootste bestelwagenmerken is opvallend als deze wordt afgezet tegen het totale kwartaalvolume van de bestelwagenapk’s (tot 3500 kilo, zoals voor alle hier gebruikte cijfers geldt). In 2011 en 2012 piekte dat volume boven de tweehonderdduizend stuks, zo’n tienduizend meer dan het vijf jaar daarvoor was. Dit jaar zitten we weer onder de grens van 195.000 keuringen, het niveau van 2014, wat een afname betekent van zo’n drieduizend keuringen.

Afstand nemend

Volkswagen ziet jaar op jaar een groter bestelwagenpark gekeurd worden in het eerste kwartaal: dit jaar op 780 bestellers na de vijftigduizend bereikend. Mercedes blijft net boven de 26.000 steken, waarna Renault de twintigduizend net niet haalt. Beide laatstgenoemde merken zijn de afgelopen vijf jaar zeer stabiel en zien Volkswagen elk jaar weer meer afstand nemen.
Vanuit merkdealerperspectief ziet die top drie er echter heel anders uit: Volkswagen en Mercedes zitten dit jaar afgerond op twintig procent, Renault op bijna vijfentwintig. Volkswagen heeft het marktaandeel onder de eigen dealers eenmaal in de afgelopen tien jaar boven de 22 procent weten te brengen, in 2011. Inmiddels is het aandeel terug onder het niveau van 2008. Mercedes is relatief constant, terwijl Renault het aandeel van de eigen dealers ziet afzakken van 27,3 procent naar 24,6 procent.
Meer apk-cijfers vanuit het bedrijfswagensegment zijn terug te vinden in het mei-nummer van Aftersales Magazine

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties