De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) pleit er al langer voor en met de stijgende brandstofprijzen is het de VZR helemaal duidelijk: de onbelaste reiskostenvergoeding van 19 eurocent per kilometer volstaat niet meer.

Jan van Delft, voorzitter van VZR, legt uit. “We weten allemaal dat we bewuste keuzes moeten maken, maar de kosten van de zakelijke kilometers horen echt voor het grootste deel bij de werkgever te liggen. Juist de vele werknemers zonder leaseauto of auto van de zaak die juist afhankelijk zijn van kilometervergoeding, zijn nu de dupe. Wij verwachten van zowel de overheid als de werkgever dat zij hier iets aan doen.”

Hoeveel de reiskostenvergoeding dan wel zou moeten bedragen, hangt van de auto af. De VZR heeft daarom een normkilometervergoeding opgesteld per autocategorie, met bijbehorend normbedrag.

Kosten

De VZR betoogt dat de reiskostenvergoeding van 19 eurocent sinds 2006 ongewijzigd is en de lasten sindsdien behoorlijk gestegen zijn. Zo is het afgelopen jaar alleen al de benzine 90 eurocent per liter duurder geworden. Dit alleen al betekent dat een gemiddelde werknemer 5 eurocent per kilometer extra kwijt is voor zijn zakelijke kilometers, aldus VZR.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
27 augustus 2025
Continental roept EcoContact 6 terug
27 augustus 2025
Laatste kans voor Europese auto-industrie
27 augustus 2025
Autodoc opent marktplaats in Benelux
27 augustus 2025
Premium universeel omarmt Bosch Car Service
26 augustus 2025
Ayvens sluit inkoopdeal met Chery
26 augustus 2025
‘Bijtellingsregime bedreiging voor EV’
Meest bekeken berichten
Recente reacties