De volle impact van de digitale transformatie van de autobranche moet nog tot uiting komen. Dat stelt het Economisch Bureau Nederland van ABN Amro. Bovendien halen de verkopen van nieuwe auto’s niet langer de oude niveaus. Waar moet dat heen in de showroom?
In het rapport ‘Digitale transformatie-autoretail’ focust de bank zich vooral op de veranderende retailfunctie van de showroom. Bij disruptieve ontwikkelingen is het vaak een nieuwe toetreder die het proces aanjaagt. Pas in een later stadium vindt acceptatie plaats door traditionele partijen of worden nieuwkomers door bestaande partijen overgenomen. Bij de nieuwverkoop van personenauto’s is zo’n aanjager niet aan te wijzen, volgens het rapport van de bank. In de occasionhandel wijst ABN Amro Marktplaats.nl aan als één van de aanjagers.
Klassieke showroom
De overcapaciteit in het verkoopkanaal vraagt om een structurele oplossing, terwijl autofabrikanten ondertussen de hete adem voelen van partijen als Google en Apple. Fabrikanten en importeurs zijn ondertussen bezig met de ontplooiing van nieuwe initiatieven, zoals pop up- of flagshipstores en virtuele showrooms of gaan samenwerken met partijen buiten het eigen verkoopkanaal. Volgens de bank is het duidelijk dat wordt gezaagd aan de poten van de verkooppositie van de merkdealer (die voor zijn omzet gemiddeld voor vijftig procent afhankelijk is van nieuwverkoop).
Volgens ABN Amro zal de klassieke showroomfunctie niet verdwijnen, ook omdat tweederde van de kopers zijn keuze pas maakt als hij de showroom binnengaat. Maar dat zal geleidelijk veranderen. Bovendien moet de klassieke showroom ook investeringen doen om mee in te gaan in de digitalisering.
De verkoop van nieuwe auto’s verandert structureel en in de toekomst zijn minder showroom nodig: dat is duidelijk. Dealers moeten volgens de bank dan ook oppassen geen leverancier van proefritten te worden of uitlevercentrum.