De afgelopen maanden zat ik veel ‘langs de weg’. Bij alle bezochte relaties, bijeenkomsten en congressen domineerde de op dat moment meest actuele uitspraak van Donald Trump. Als eenmaal de koffie op tafel stond, was de volle aandacht weer gericht op de echte marktontwikkelingen. Wat me daarbij opviel, was dat velen het overzicht beginnen te verliezen. Steeds meer managers en ondernemers hebben geen inzicht meer in wat er speelt. Onzekerheid is troef.
Daarmee zijn we weer terug bij Trump. Zijn onvoorspelbare acties maken het managen van een onderneming een stuk moeilijker, want onzekerheid werkt door in alle haarvaten van de keten. Die onzekerheid en dat bijbehorende verlies aan inzicht, vertroebelen de blik op de eerder geplaatste stip op de horizon. Het gevolg is dat grote beslissingen worden opgeschort en investeringen on hold worden gezet, maar de wereld staat niet stil. Bij een van mijn bezoeken las ik een interne boodschap van een ondernemer aan zijn personeel: “Als je je kop in het zand steekt, krijg je ook zand in je oren.” Met andere woorden: blijf alert, leer van wat er gebeurt en investeer in de kennis die je nodig hebt om succesvol te blijven.
Twee belangrijke dossiers om in de gaten te houden zijn connectiviteit en China. Connectiviteit is de paraplu boven onderwerpen als cyber security, remote diagnostics, toegang tot voertuigdata en digitalisering, inclusief AI. De mogelijkheden en de disruptieve gevolgen voor de aftersales worden hierbij onderschat. Wat China betreft zitten velen in een spagaat. Men onderkent de creativiteit van de Chinese autofabrikanten en hun geïntegreerde gadgets, waarbij slimme softwareconcepten en apps op het dashboard het verschil maken, maar op de autoshow van Shanghai eind april waren het niet alleen Chinese fabrikanten die lieten zien wat ze kunnen. Ook Europese giganten als Bosch, Forvia en ZF waren er – direct of indirect – aanwezig. Hun producten worden als eerste omarmd door Chinese autofabrikanten, zo lijkt het. Natuurlijk, de EU en Trump werpen hoge drempels op voor de Chinese fabrikanten, maar het is goed om, net als de hiervoor genoemde fabrikanten, goed om u heen te blijven kijken. China staat niet stil, ook al proberen anderen zand in de raderen te gooien.