De Duitse brancheorganisatie ZDK en testinstantie Dekra bepleiten een vernieuwd, praktisch goed uitvoerbare methode om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) te meten. Deze moet geïntegreerd worden binnen het bestaande uitlaatgasonderzoek, inclusief passende grenswaarden.

Beide organisaties benadrukten deze week bij hun traditionele jaargesprek dat de doorontwikkeling van een efficiënt, modern uitlaatgasonderzoek hoogst noodzakelijk is. Met name de meting van stikstof moet wat hen betreft goed geregeld worden. In dit verband spraken ZDK en Dekra zich ervoor uit dat de combinatie van uitlaatgasmeting en elektrische waarden (OBD) verplicht wordt bij keuring.

De bestuurders willen dat de suggestie niet in een ambtelijke bureaulade verdwijnt. In een gezamenlijk opgestelde brief aan de Duitse verkeersminister Dobrindt roepen ZDK-president Karpinski en Dekra-bestuursvoorzitter Klinke op een werkgroep te vormen, onder aanvoering van het ministerie. Doel is om op zo kort mogelijke termijn een voorstel te ontwikkelen voor een gemoderniseerde emissiemeting. De initiatiefnemers spreken van een belangrijke stap om personenwagens te onderscheppen die een ontoelaatbaar hoge uitstoot produceren. De luchtkwaliteit moet daar sterk van profiteren.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 oktober 2025
RDW vernieuwt erkenningenstelsel
13 oktober 2025
Vos Autotechniek wint vijfde ACtronics Service Point Award
13 oktober 2025
‘Stem verkeersboete af op ernst overtreding’
13 oktober 2025
Concurrentiebeding: bescherming of blok aan het been?
10 oktober 2025
Dodge-specialist viert veertigjarig bestaan
10 oktober 2025
Fastned opent eerste stations in Spanje
Meest bekeken berichten
Recente reacties