Volvo is met het Safe Road Trains for the Environment-project (Sartre) klaar om de zogenaamde road train-technologie te testen. Met de techniek moet het mogelijk worden dat voertuigen zichzelf op snelwegen besturen. Momenteel probeert het Sartre-team voor het eind van 2010 een eerste ontwikkelingstest uit te voeren met een leidende en een volgende auto.
In het eerste jaar van het in totaal drie jaar durende Sartre-project is de doelstelling road train-technologie te ontwikkelen en te demonstreren die verbeteringen in de verkeersdoorvoer en snellere reistijden mogelijk maakt. Dit moet leiden tot meer comfort voor bestuurders, minder ongelukken, een lagere brandstofconsumptie en dus minder CO2-uitstoot.
De vervolgstap bestaat uit de installatie van de benodigde hardware in de beide auto’s, implementeren van communicatie tussen de auto’s en het inbouwen en integreren van sensoren en controlearmen voor de laterale en longitudinale controle van de volgauto. De cruciale integratie van de software die noodzakelijk is om de auto’s automatisch te laten rijden is al begonnen. In latere fasen in 2011 en begin 2012 wordt het concept gedemonstreerd met een colonne van vijf auto’s, waarbij ook strategische interactie met andere weggebruikers mogelijk is.
Het Sartre – team bestaat uit Ricardo UK Ltd, Idiada, Robotiker-Tecnalia, Institut für Kraftfahrwesen Aachen, SP Technical Research Institute, Volvo Car Corporation en Volvo Technology.