Volvo is met het Safe Road Trains for the Environment-project (Sartre) klaar om de zogenaamde road train-technologie te testen. Met de techniek moet het mogelijk worden dat voertuigen zichzelf op snelwegen besturen. Momenteel probeert het Sartre-team voor het eind van 2010 een eerste ontwikkelingstest uit te voeren met een leidende en een volgende auto.

In het eerste jaar van het in totaal drie jaar durende Sartre-project is de doelstelling road train-technologie te ontwikkelen en te demonstreren die verbeteringen in de verkeersdoorvoer en snellere reistijden mogelijk maakt. Dit moet leiden tot meer comfort voor bestuurders, minder ongelukken, een lagere brandstofconsumptie en dus minder CO2-uitstoot.

De vervolgstap bestaat uit de installatie van de benodigde hardware in de beide auto’s, implementeren van communicatie tussen de auto’s en het inbouwen en integreren van sensoren en controlearmen voor de laterale en longitudinale controle van de volgauto. De cruciale integratie van de software die noodzakelijk is om de auto’s automatisch te laten rijden is al begonnen. In latere fasen in 2011 en begin 2012 wordt het concept gedemonstreerd met een colonne van vijf auto’s, waarbij ook strategische interactie met andere weggebruikers mogelijk is.

Het Sartre – team bestaat uit Ricardo UK Ltd, Idiada, Robotiker-Tecnalia, Institut für Kraftfahrwesen Aachen, SP Technical Research Institute, Volvo Car Corporation en Volvo Technology.

Road Train Technologie deel 1

[responsive-video identifier=”EYbEuKrwNwU”]

Road Train Technologie deel 2

[responsive-video identifier=”2Oi0sjRg08E”]
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 november 2024
Oktoberregistraties plussen 13,7 procent
1 november 2024
Erik Meems (Century) koopt Porsche Centrum Groningen
1 november 2024
DFM voorraadfinanciering voor JAMES Autoservice
1 november 2024
Halogeen eruit en led erin
31 oktober 2024
Moobi ondersteunt EV-Team met training en ondersteuning
31 oktober 2024
Autopremie kan ruim 100 euro verschillen in één straat
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35