De verkoop van gebruikte personenauto’s door autobedrijven is in de eerste vijf maanden van 2012 met twee procent gedaald. De verkoop van kleine auto’s groeit daarentegen sterk; er werd dit jaar zeventien procent meer gebruikte auto’s uit het a-segment verkocht dan in de eerste vijf maanden van 2011. Dat blijkt uit cijfers van VWE Trendweb.
De occasionmarkt staat de laatste tijd onder druk. Zowel de verkoop tussen consumenten onderling (min vier procent) als de verkoop door autobedrijven aan consumenten is in 2012 licht gedaald ten opzichte van 2011.
Wel zijn er grote verschillen te zien tussen segmenten. Middenklassers, de hogere segmenten en MPV’s laten een duidelijke teruggang zien. In het c-segment werden er ruim 9.200 occasions minder verkocht (min negen procent). Daarentegen zijn er door autobedrijven meer SUV’s en vooral meer kleine auto’s uit de a- en b-segmenten verkocht.
Het a-segment groeide met maar liefst zeventien procent, van 56.188 naar 65.863 auto’s. Het b-segment groeide met 1,2 procent en vormt het grootste segment binnen de occasionmarkt. Tezamen maken deze beide segmenten kleine auto’s nu bijna veertig procent van alle occasion verkopen uit.
Top 10 a-segment
In aantallen zijn respectievelijk Ford, Peugeot en Fiat de merken die de meeste groei in het a-segment laten zien. Ten opzichte van vorig jaar groeiden Peugeot, Opel en Citroën met meer dan veertig procent.
Het met afstand meest verkochte model is nog steeds de Ford Ka, gevolgd door de Renault Twingo. Modellen die in 2012 qua aantallen de grootste groei laten zien, zijn de Ford Ka, Peugeot 107, Opel Agila en Citroën C1. Daarnaast komt een aantal nieuwere modellen snel op: de Nissan Pixo (van 227 naar 452 auto’s), Chevrolet Spark (van 250 naar 474) en Fiat 500 (van 830 naar 1.431).