Een online verzamelplaats voor merkspecialisten en leden van werkplaatsformules was tot op heden nog niet te vinden. Volgens Clem Dickmann en Joep Hazeu van het Leidse Aumacon werd het hoog tijd dat daarin verandering komt.
Aumacon is als het bureau achter websites zoals Actieauto.nl en als uitgever van naslagwerken rondom de grote dealerholdings, werkplaatsformules en schadeketens bekend met het beheren en analyseren van grote datastromen. Wat ooit, een decennium geleden alweer, begon met de Dealer Top Vijftig, is inmiddels uitgebouwd tot een datacenter waarbinnen dus ook de gegevens over werkplaatsformules en schadeketens beschikbaar worden gemaakt via lijvige boekwerken. Aumacon weet dus als geen ander welke dealer op welke vestiging verkoop achterwege laat, maar wel onderhoud en reparatie uitvoert. Of welke dealer welk werkplaatsconcept voert.
Juist die werkplaatsconcepten zijn eigenlijk een gemêleerde groep, want behalve de groep met binding vanuit de onderdelenfabrikant en de groep die binding kent vanuit de onderdelendistributeur is er ook nog een enkeling die geïnitieerd is vanuit een dealerholding, auto-importeur of zelfs fabrikant. Tussendoor fietsen vervolgens de merkspecialisten zoals Checkstar, Cosis, MBSG, PCA, Vovas of Vetos.
Geen leads verkopen
“Voordeelgarage.nl heeft niet – zoals veel bestaande onderhoudswebsites – de bedoeling om leads te verkopen of om autobedrijven tegen elkaar uit te spelen”, aldus projectleider Joep Hazeu. “Wij willen vrager en aanbieder direct met elkaar in contact brengen middels een gerichte en aantrekkelijke presentatie van het autobedrijf. Bij die presentatie spelen de formule en het merkspecialisme de centrale rol.”
Meer over Voordeelgarage.nl in nummer 12 van Aftersales Magazine dat uitkomt op 13 december.