De jongste verkoopcijfers van dertig Europese landen geven op het eerste gezicht weinig reden tot optimisme. In september is namelijk – evenals in augustus – flink minder verkocht dan in dezelfde maand een jaar geleden. Voor september werd een min genoteerd van 9,6 procent.
Ook over de eerste negen maanden gezien is er een negatieve balans; tot en met september ging de autoverkoop in Europa met 4,3 procent achteruit. Nadere bestudering leert echter dat Duitsland in haar eentje verantwoordelijk is voor deze terugval. In de meeste landen gaat de verkoop namelijk vooruit. Wanneer afgezien wordt van de Duitse cijfers is er dit jaar in de rest van Europa dan ook sprake van een toename van de autoverkopen van 4,8 procent.
De terugval van de kooplust van onze oosterburen heeft alles te maken met de stopgezette slooppremie aldaar; de cijfers van 2009 (toen er 23,2 procent verkoopstijging te noteren viel) bevatten nogal wat vooraankopen van prijsgevoelige consumenten. Naast Duitsland zijn het vooral Oost-Europese landen en daarnaast ook Italië en Griekenland die nu onderuit gaan. Nederland behoort dankzij het groene beleid van onze overheid tot de grootste winnaars. Verder is ook in Scandinavië de autozon weer gaan schijnen en zijn Ierland en het Iberisch schiereiland aan herstel bezig.
De Duitse situatie leidt direct tot pijn bij de Duitse fabrikanten. Marktleider VW Groep duikelt 4,3 in afzet, GM Group en Ford gaan resp. 9,5 procent en 10,6 procent achteruit. De Fiat Groep (-14,8%) heeft zichtbaar te lijden onder de terugval van de thuismarkt. PSA ( 0,4%) en vooral Renault Group ( 10,5%) zijn daarentegen in de winning mood .