Mocht de Europese Unie inderdaad besluiten de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren aan grote bedrijven en autoverhuurders al vanaf 2030 sterk te beperken – ruim vóór het officiële verbod in 2035 – dan is dit voor leasemaatschappij Athlon nog steeds te ver weg. Meer dan 75 procent van de zakelijke klanten van Athlon kiest nu al voor elektrisch. Daarom wil de leasemaatschappij al in 2028 volledig overstappen op elektrisch rijden.
Athlon ziet dat veel bedrijven nu nog twijfelen over de overstap naar elektrisch rijden. Consistent beleid is cruciaal voor een succesvolle transitie, aldus Willemijne de Wit van Athlon Car Lease: “Werkgevers kijken bij hun wagenpark vooral naar de kosten op langere termijn. Op basis van de zogeheten total cost of ownership blijkt elektrisch rijden in veel gevallen nu al voordeliger dan rijden op benzine of hybride. Een duurdere elektrische auto kan door laag verbruik en weinig onderhoud onderaan de streep op een lagere leaseprijs uitkomen. Dat beeld blijft ook in 2026 overeind, ondanks veranderende belastingregels zoals aanpassing van de korting van de wegenbelasting.”
Sleutelrol
“Leasemaatschappijen spelen een sleutelrol in het adviseren van bedrijven over kosten, duurzaamheid en medewerkersbelang. Zonder stevige en eenduidige regelgeving dreigt echter terugval. Bedrijven die twijfelen aan de betaalbaarheid of beschikbaarheid van elektrisch rijden, kiezen nu steeds vaker opnieuw voor benzine of plug-in hybride. Daarmee zou de ingezette verduurzaming vertragen. Het Europese plan kan dit keren, maar de uitvoering moet wel worden versneld.”