Op 25 en 26 juni hield Clepa, de Europese koepelorganisatie van automotive toeleveranciers, zijn 17e duurzaamheidsbijeenkomst. Clepa presenteerde daar onder meer zijn duurzaamheidsmanifest, The Road Ahead, waarin wordt uiteengezet hoe de industrie kan bijdragen aan een duurzame toekomst.
De visie is gebaseerd op vier pijlers: klimaatactie, circulaire economie, verantwoorde toeleveringsketens en een rechtvaardige transitie.
Vier pijlers
Wat het eerste betreft streven de verzamelde toeleveranciers naar klimaatneutraliteit in de Europese activiteiten tegen 2040, Het gaat daarbij om zowel directe als indirecte emissies (scope 1 en 2).
Daarnaast werkt de toeleveringsindustrie aan steeds meer circulaire componenten, voortbouwend op het succes van de sector op het gebied van herfabricage, ter ondersteuning van de doelstelling van de EU om 25 procent van de kritieke grondstoffen te verkrijgen via recycling en geen afval meer op de stortplaats te storten.
Ook streven de bedrijven naar het verminderen van de afhankelijkheid van leveranciers en werken zij samen om de negatieve gevolgen voor mensenrechten en het milieu in onze toeleveringsketens tot een minimum te beperken.
Bij deze transitie is het doel om tegen 2030 5 procent van de werknemers jaarlijks te laten deelnemen aan bij- en omscholing.
Groene innovatie
Secretaris-generaal Benjamin Krieger van Clepa stelt dat de toeleveringsindustrie ondanks de uitdagende omstandigheden het voortouw moeten blijven nemen in een duurzame transformatie. “Onze industrie opereert in een sterk onderling verbonden, wereldwijde waardeketen. Om dit momentum vast te houden, hebben we concurrerende investeringsvoorwaarden en technologische neutraliteit nodig. Het duurzaamheidsmanifest biedt een duidelijk, werkbaar pad naar klimaatneutraliteit, efficiënt gebruik van hulpbronnen en transformatie van het personeelsbestand – zodat Europa een wereldleider blijft op het gebied van groene innovatie.”