Met de lancering van het BMW Group High Performance D3-platform zet BMW een volgende stap op weg naar volledig geautomatiseerd rijden.

De D3 in de naam staat voor de drie D’s van data driven development. Dit is het uitgangspunt voor BMW bij de ontwikkeling naar autonoom rijden. In de visie van BMW is het verzamelen van enorme hoeveelheden data namelijk de enige manier om de complexiteit en verscheidenheid aan verkeerssituaties die zich op elk continent voordoen, in kaart te kunnen brengen en af te handelen. Het D3-platform is fysiek gevestigd op een paar kilometer afstand van de BMW Group Autonomous Driving Campus in Unterschleißheim in de buurt van München. De nabijheid was een essentieel onderdeel van het plan om de enorme hoeveelheden data van de campus via kabel naar het platform over te brengen. Voor het D3-platform werkt BMW samen met DXC, dat zich vooral richt op het opzetten en uitvoeren van het datacenter en het ontwikkelen van applicaties, met als doel het ondersteunen van het autonome ontwikkelingsproces. 

DXC

De digitale oplossingen van DXC stellen de ontwikkelteams van de BMW Group in staat om de gegevens van voertuigsensoren te verzamelen, op te slaan en te beheren – en beschikbaar te stellen voor de vereiste AI-training – in een kwestie van seconden in plaats van dagen of zelfs weken. Het gebruik van één platform voor gegevensopslag, verwerking en AI-training verlaagt de hardware- en softwarevereisten, waardoor de kosten en complexiteit worden verminderd. Gegevens kunnen wereldwijd worden verzameld, maar centraal worden bewaakt. Dit heeft het effect van het maximaliseren van de efficiëntie en het verlagen van de kosten.

BMW Vision iNext

Concreet krijgt een en ander vorm in de nieuwe BMW Vision iNext, waarvan in 2021 de eerste productieversie op de markt verschijnt. Het is de eerste BMW met de mogelijkheid tot niveau 3 autonoom rijden. Met dit systeem kan voor een langere periode autonoom gereden worden op de snelweg met snelheden tot 130 kilometer per uur. Eind 2021 zet BMW een aantal testvoertuigen in om de functionaliteit van niveau 4 autonoom rijden uit te testen in grootschalige proeven in gedefinieerde stedelijke omgevingen. Meer weten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van telematica? Bezoek dan het 3e Nationaal Telematica Congres op 2 april.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
Meest bekeken berichten
Recente reacties