Sinds 2022 test BMW Group geautomatiseerd rijden binnen de fabriek (AFW) voor nieuwe voertuigen in haar grootste Europese fabriek in Dingolfing. Na een succesvolle CE-certificering gaat het pilotproject nu over in serieproductie. Ook de fabriek in Leipzig wordt klaargemaakt om het AFW-project in serieproductie te nemen. Andere faciliteiten in het productienetwerk zullen gefaseerd volgen.
“Geautomatiseerd rijden binnen de fabriek optimaliseert ons productieproces en levert aanzienlijke efficiëntievoordelen op voor onze logistiek,” legt Milan Nedeljković, Lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, verantwoordelijk voor Productie, uit. “Daarom zullen we deze technologie snel uitrollen over ons hele productienetwerk.”
Route van ruim een kilometer
Naast de BMW 5 Serie en 7 Serie in Dingolfing wordt deze technologie nu ook gebruikt voor de MINI Countryman en andere BMW modellen in Leipzig. In Dingolfing rijden de nieuwe voertuigen volledig autonoom – zonder bestuurder – over een route van meer dan een kilometer, van de twee montagehallen, via de “korte testbaan”, naar het afwerkingsgebied van de fabriek. Dit wordt mogelijk gemaakt door sensoren langs de route – de grootste LIDAR-infrastructuur in Europa – en steunt op een extern gegenereerd omgevingsmodel en een externe bewegingsplanner.
Ongeacht uitrusting
Ongeacht de uitrustingsopties van het voertuig, bestuurt dit systeem de geautomatiseerde bewegingen met behulp van de nieuwste cloudarchitectuur. Delen van de technologie zijn geleverd door het jonge Zwitserse bedrijf Embotech AG, waarmee BMW Group al in een vroeg stadium samenwerkte via haar venture client unit, de BMW START-UP Garage.
BMW Group Fabriek Leipzig is van plan om geautomatiseerd rijden in te voeren voor ongeveer 90 procent van de daar gebouwde BMW en MINI modellen, met fabrieken in Regensburg en Oxford die in 2025 zullen volgen. Ook de nieuwe locatie in Debrecen, Hongarije, zal deze technologie implementeren vanaf de officiële start van de serieproductie.
Ook elders
In de toekomst is BMW Group van plan om geautomatiseerd rijden binnen de fabriek uit te breiden naar andere productiegebieden, zoals het rijden door de testzone en in buitendistributiegebieden. Productie- en ontwikkelingsexperts werken ook nauw samen om de technologie intern te verfijnen. Een andere belangrijke factor in de uitbreiding van de technologie is het toenemende gebruik van boordtechnologie, die op lange termijn de externe sensoren zal ondersteunen.
“De komende tien jaar zullen we alleen al in ons productienetwerk enkele miljoenen testkilometers registreren met geautomatiseerd rijden binnen de fabriek,” zegt Nedeljković. “Op deze manier zet BMW Group opnieuw een nieuwe standaard voor automatisering en digitalisering van haar productieprocessen – en effent het pad voor toekomstige toepassingen op het gebied van autonoom rijden.”