De Europese markt voor elektrische occasions heeft behoefte aan veerkracht en andere stimuli dan het prijsinstrument, prijsverlagingen zijn niet het antwoord. Dat is de visie van Autorola-dochter Indicata, zoals beschreven in het maandag verschenen maandrapport.

In de dertien Europese landen die Indicata beschrijft is duidelijk zichtbaar dat de gemiddelde prijsniveaus maand op maand dalen. In de linksgestuurde markten is het prijsniveau inmiddels 6,6 procentpunt lager dan aan het begin van 2023. Dat betekent een maandelijkse afname van 0,2 procentpunt, beduidend minder dan in het VK. Daar zorgt een maandelijkse afname van 0,6 procentpunt voor een prijspeil dat liefst 18,1 procentpunt lager ligt dan aan het begin van vorig jaar. Turkije valt uit de toon, dankzij de forse inflatie. Het prijspeil daar steeg liefst 68,9 procentpunt.

Kijkend naar het aantal stadagen dan zien we wel verbetering, maar het zijn vooral de diesel en benzineauto’s die daarvoor zorgen. Volledig elektrische auto’s staan gemiddeld 81 dagen, flink meer dan de 56 of 59 dagen voor respectievelijk diesel en benzine.

Marktaandelen naar brandstof

Het marktaandeel van de hybrides verbeterde in de Europese markt naar 18,7 procent. Let wel: van die groep is 8,9 procentpunt een zogenaamde milde hybride. De resterende 9,9 bevatten ook de plug-in versies.

Binnen Europa is het dieselmarktaandeel binnen de occasionmarkt stabiel op een niveau van 28,9 procent. Beperken we de blik op diesels van maximaal vier jaar oud dan is dat marktaandeel 17,5 procent.

De drie best verkopende modellen in oktober (jonger dan vier jaar oud) zijn volgens het rapport de Peugeot 208, de VW T-Roc en de VW Golf op respectievelijk de eerste, tweede en derde plek. Nederland laat een ander podium zien met de VW Golf juist bovenaan, voor de Volvo XC40 en de VW Polo. De Volkswagens laten gemiddelde stadagen zien van zo’n zestig dagen, terwijl de XC40 onder de 50 blijft.

Stadagen elektrische modellen

De snelst verkopende elektrische auto’s van nog geen vier jaar oud zijn in ons land de Tesla’s Model 3 en Y met 34 en 40 stadagen. De nummer drie, de Cupra Born zit op 45 stadagen, nog altijd beduidend minder dan het gemiddelde van de elektrische voertuigen onder de twee jaar. Daar constateert Indicata een gemiddelde van 125,7 stadagen. Als we die leeftijdsfactor schrappen daalt het naar 95 stadagen.

Het overaanbod is volgens Indicata duidelijk zichtbaar en sterker aanwezig dan in de directe buurlanden. Bovendien is er nog een zwaard van Damocles dat boven de markt hangt in de vorm van de grote volumes aan elektrische auto’s die er nog aan zit te komen. Het afprijzen van elektrische auto’s blijft vooralsnog binnen de perken en verloopt conform de algehele markttrend.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
‘Behandel klant weer als koning’
13 december 2024
Rooskleurige toekomst voor universeel
13 december 2024
Mengelers breidt uit met Toyota Geelen Weert
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
Meest bekeken berichten
Recente reacties