Koepelorganisatie Cecra roept beleidsmakers bij de Europese Unie op per direct eerlijke en gelijke toegang tot voertuigdata te verzekeren voor zowel onafhankelijke autobedrijven als het merkkanaal.

Cecra benadrukt dat dit immers de wens is van consumenten. Alleen dan kan het onafhankelijke kanaal concurrerende digitale services aanbieden. Alleen dan heeft de consument echt iets te kiezen. Bovendien komt het de verkeersveiligheid ten goede en het milieu.

Extended vehicle

Cecra neemt geen genoegen met het voorstel van het extended vehicle van de autofabrikanten. Alle communicatie gaat dan via de servers van de autofabrikanten. (Zie ook de position paper van Acea uit december 2016, waarin de koepelorganisatie van autofabrikanten zich bereid verklaart voertuigdata toegankelijk te maken voor derden.) Bovendien gaat slechts een gedeelte van de data die worden gegenereerd door het voertuig naar het onafhankelijke kanaal.

Manifest

Teneinde de roep om eerlijke toegang tot voertuigdata voor iedereen kracht bij te zetten heeft Cecra een manifest gepubliceerd waarin de koepel zijn wensen kenbaar maakt. Hierin stelt Cecra dat uit steekproeven in de praktijk blijkt dat extended vehicle het niet mogelijk maakt om direct en real time te communiceren met het voertuig, zijn functies en/of de bestuurder. Voertuigfabrikanten krijgen zodoende een voorsprong op het onafhankelijke kanaal en dat is niet wenselijk, aldus Cecra. De koepel pleit dan ook voor een gestandaardiseerd, veilig en open platform die alle partijen gelijke toegang tot de voertuigdata geeft.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 augustus 2025
Mijlpaal: 10 miljoen auto’s in Nederlands wagenpark
18 augustus 2025
VZR hekelt bijtellingsplan voor werkgevers
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
Meest bekeken berichten
Recente reacties