De introductie van de Tesla Model 3 ging gepaard met meer dan een rimpeling in de automotive vijver, beter gezegd een vloedgolf. Een golf die traditionele autofabrikanten heeft doen verbazen.

Dagen- en nachtenlang stonden potentiële kopers in de rij om een aanbetalingsreservering van 1000 euro te doen. De teller staat inmiddels op ruim 300.000 stuks. De levering is op z’n vroegst in 2017 en voor Europa pas in 2018. Model 3 is een compact model met technische specificaties om van te watertanden, voor een prijs van rond de 35.000 euro. De lancering doet ook de wenkbrauwen fronsen: hoe krijgt een automerk het voor elkaar om de introductie van een nieuw model op een heuse retailbelevenis te laten lijken? Geen automerk krijgt zo’n grote cultstatus toegedicht en heeft zoveel on- en offline media-aandacht gekregen.

Anna van TienhovenInnovatiedruk

De productie van Model 3 wordt nog een flinke kluif. De fabricage heeft tot op heden voor de nodige uitdagingen en vertragingen gezorgd. Het totale productieaantal verloopt met het nodige horten en stoten en is met 150.000 stuks beperkt. De fabricage- en assemblagecapaciteit wordt opgeschaald en modulair ingericht. In de woestijn wordt een megafabriek gebouwd waar de ontwikkeling en productie van accu’s zal plaatsvinden. Het personeelsbestand bestaat voornamelijk uit it-ers, ingenieurs en R&D-techneuten. Het aantal monteurs en productiemedewerkers is door robotisering relatief beperkt. Het aantal auto’s zorgt relatief gezien voor een beperkte impact op de wereldwijde autovolumes. Tesla is in iets meer dan twintig landen te verkrijgen via reguliere distributiepunten. De vloedgolf wordt dan ook niet veroorzaakt door volumes en omzet, maar vooral door de verwachtingen en het effect bij consumenten. Autofabrikanten voelen de innovatiedruk: Tesla zet de nieuwe standaard waar de auto van morgen aan moet voldoen.

Privacy

Tesla zorgt in de gehele sector voor een stimulans om auto’s meer vanuit rijdersperspectief te ontwikkelen: vol technisch vernuft, hoog autonoom en connected. Rondom Tesla is een interactieplatform ontwikkeld. Berijders zijn voortdurend in contact met de auto en de fabrikant, ter verhoging van rijcomfort, veiligheid en sturing van onderhoud. Een Tesla zit niet alleen onder je kont, maar ook in je broekzak of handtas. De data die de auto genereert, wordt zonder gemor over privacy geüpload en nieuwe software wordt klakkeloos gedownload en geïnstalleerd. Verbeteringen die de auto beter en autonomer laten presteren worden deels geforceerd afgedwongen. De Model 3 bestaat uit nog meer geïntegreerde componenten dan de huidige modellen en herbergt nog meer radars, sensoren, rekenkracht, communicatiemogelijkheden en intelligente software. De auto wordt standaard met een flinke uitrusting geleverd, zoals autopilot en supercharging. Een uitdaging om te verzekeren (potentieel minder schades) en om deze complexe schades te herstellen (hogere schadelast). Het summum om in de volledige keten continu en wederzijds met de berijder in contact te zijn: hoge contactdichtheid en retentie. Een businessmodel waar autofabrikanten en merkendealers van watertanden. Op welke wijze gaan zij reageren op veranderingen van vandaag en morgen? Deze column is verschenen in Aftersales Magazine 2016-05
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties