Er is een groep die zichzelf afficheert met de term ‘stop burning stuff’. Dit pleidooi strekt verder dan alleen te stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen, maar de term wordt vooral gebruikt rond elektrische auto’s en het ontkrachten van mythes eromheen. Het zou immers ook gebruikt kunnen worden tegen houtkachels of de kledingafvalberg die in rook op gaat. Bewust of onbewust: met het gebruik van deze term accepteer je ook dat het overige gebruik van olie nog wel even blijft.

Allereerst is er het bestaande wagenpark dat nog is voorzien van een verbrandingsmotor en door de hoge gemiddelde leeftijd slechts gestaag verjongt. Zelfs al zou die nieuwmarkt van zo’n 350.000-400.000 auto’s in zijn geheel zijn omgeschakeld naar volledig elektrische aandrijving. Wat bij lange na niet zo is.

Hybride is inmiddels in de nieuwverkoop dominant in ons land, dat is deels elektrisch en dus voor een deel ook niet. Natuurlijk, verbrandingsmotoren hebben kleinere motorinhouden en dat betekent opgeteld een kleinere olieplas. Maar het wagenpark groeit en de specifieke eisen die gesteld worden aan een olie staan strakker en strakker. Dat betekent weer dat toleranties kleiner worden en het tijdig verversen met de juiste specificaties kritischer luistert dan ooit. Vooralsnog hangt het autobedrijf dus nog wel even aan het olie-infuus.

En zelfs die volledig elektrische auto kan niet zonder olie. Al was het maar voor het gebruikte plastic. Daar kun je tegenover zetten dat dat voor alle auto’s geldt en dat dus geen verschil maakt. Eens. Dat wil niet zeggen dat een elektrisch voertuig fossielvrij is. Laten we het plastic even voor wat het is dan is er nog, bij sommige types, de koeling van het accupakket middels een olieproduct. Ik laat hierbij bewust de laadinfra nog buiten beeld, want als we het daarover gaan hebben is het einde zoek. In de Nederlandse energiemix draait zon en wind inmiddels serieus mee, maar de bulk is nog altijd fossiel. Of het nu olie-gerelateerd is of dat het kolen betreft.

Nu worden de institutionele beleggers in beursgenoteerde energiemaatschappijen, denk aan pensioenfondsen, belaagd door actiegroepen: stop met het beleggen daarin. Dat kon de maatschappij op menig front gaan raken, want olie is nog lang niet weg.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
Nieuwe topman DRiV binnen Tenneco
13 januari 2025
Doyen Auto koopt Autolux
10 januari 2025
Winparts: Onderdelenprijzen blijven achter
10 januari 2025
Eerste AutoFirst voor Vrooam-grossier Hofland
10 januari 2025
Ondoordacht
9 januari 2025
Evergreen Sprint autokleur van het jaar 2025
Meest bekeken berichten
Recente reacties