“De beste manier om connected met je klant te zijn, is het persoonlijk contact”, stelt François Driessen, één van de hoofdrolspelers in de documentaire De Autovakmannen. Een uitspraak naar mijn hart. In deze tijden van big data, connected voertuigen, advanced driver assistance systemen en wat niet meer voor Engelse termen, lijken we soms het allerbelangrijkste van het zakendoen uit het oog te verliezen: de één-op-één relatie met onze klanten. En laat dat nou nét een eigenschap zijn waarin onafhankelijke autobedrijven uitblinken, volgens de consument.

gerard-ten-buuren-1543Natuurlijk ga ik u hier niet oproepen om alle technologische vooruitgang vanaf nu volstrekt te negeren. Integendeel, we moeten mee in de vaart der volkeren om te voorkomen dat we links en rechts ingehaald worden. Maar blijf altijd trouw aan uzelf en koester het unieke karakter van uw bedrijf. Bovag Onafhankelijke Autobedrijven heeft de gerenommeerde knappe koppen van bureau McKinsey onlangs gevraagd om onder consumenten te inventariseren waarom zij voor de ‘universeel’ kiezen. En wat blijkt? Als één van de belangrijkste factoren noemt de werkplaatsklant het grote vertrouwen in kwaliteit en betrouwbaarheid, omdat het doorgaans kleinere bedrijven zijn met een persoonlijke band tussen klant en ondernemer. Ook de lokale aanwezigheid wordt geprezen: de gemiddelde afstand tot een onafhankelijk autobedrijf is slechts drie kilometer. Daarnaast waarderen klanten de flexibiliteit en objectiviteit. Daar mogen we trots op zijn, maar we kunnen niet achterover leunen. Er zijn namelijk ook zaken waarin de overheid een belangrijke rol speelt. Zo is Bovag bezig met een document waarmee nationaal en internationaal de positie van het onafhankelijke autobedrijf klip en klaar moet worden. In samenwerking met onze buitenlandse zusterorganisaties gaan wij op de barricaden voor de belangen van het universele autobedrijf. Met als doel een toekomstbestendig ondernemersklimaat veilig te stellen. Een eerlijk speelveld staat daarin voorop. Maar eerst moeten de dames en heren van de EU heel goed weten wat de toegevoegde waarde is van het onafhankelijke kanaal. Wat mij betreft zijn we daar aardig in geslaagd, maar we moeten nog wat drempels over. Achteroverleunen is geen optie. Connected ja, maar ook elkaar in de ogen kijken en de hand schudden, is verbonden zijn met de klant.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
17 februari 2025
Renault investeert in klassiekernetwerk
17 februari 2025
Nieuwe distributiestrategie Toyo Tires krijgt vorm
17 februari 2025
Ambitie hergebruik van onderdelen te verdubbelen
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
14 februari 2025
EasyPark Group neemt Parkopedia over
Meest bekeken berichten
Recente reacties