Over de komst van telematica en de connected car is veel gezegd en geschreven. Maar de vraag is natuurlijk wat dat voor het autobedrijf kan betekenen? Tijdens het 2e Nationaal Telematicacongres, op 19 april, gaat een aantal sprekers daar op in.
Vanaf mei 2018 zijn fabrikanten verplicht het alarmsysteem eCall in te bouwen in al hun nieuwe auto’s. Daarmee is voortaan elk exemplaar connected. De voertuigproducenten ontwikkelden het ene na het andere initiatief op het gebied van telematica. Met als doel via hun platforms de klant marketingtechnisch zo lang mogelijk aan zich te binden. Uiteraard roepen deze ontwikkelingen een tegenbeweging op. Op Europees niveau wordt in Brussel druk gelobbyd voor de beschikbaarheid van data. Het universele kanaal zelf en bedrijven die dit deel van de markt bedienen ontwikkelen hun eigen platformen en diensten. Maar ook leasebedrijven en de verzekeringsmaatschappijen roeren zich, want de belangen zijn groot – heel groot. Keynote speaker op het 2e Nationaal Telematicacongres is Ken van Ierlant van Virtual Clarity. Hij is expert op het gebied van digitale platforms. Bas van der Zijden is bij de BMW Group Nederland direct betrokken bij ontwikkelingen rond connectiviteit en aanvullende diensten als Cardata-platform. Robert Stevens, director of garagenetworks and technology van Group Auto International, schetst de kansen voor het universele kanaal. Ferry Smith (Director Public Affairs ANWB) vertelt over de ervaring van de bond met eigen dongels. Aan de paneldiscussie wordt deelgenomen door Henk Kooijman, directeur van Moove Connected Mobility, Gerwin Vegter, marketingdirecteur bij Robert Bosch en Kenneth van Dam, directeur Plan B Company. Kijk hier voor aanmelden en meer informatie over het congres.