Consumenten reageren wat minder terughoudend op het perspectief van autonome voertuigen, maar houden wel vraagtekens. Volgens onderzoek van Deloitte denken ‘substantieel minder mensen’ dat zelfrijdende auto’s niet veilig zullen zijn.

Driekwart van de Amerikaanse consumenten bijvoorbeeld vond in 2017 nog dat autonome auto’s niet veilig zijn, dit jaar geldt dat voor 47 procent. In Duitsland en Frankrijk liggen die cijfers lager, respectievelijk 45 en 37 procent. In China ging het van 62 naar 27 procent. Deloitte signaleert dan ook dat de acceptatie snel verloopt, zeker wanneer in acht wordt genomen dat het hier gaat om kapitaalgoederen met een hoge investeringscyclus. Autofabrikanten moeten al investeren in elektrificatie, nieuwe materialen, connectiviteit en mobiliteitsdiensten. Autonoom rijden hoort hier ook bij, ondanks dat de verwachte opbrengsten ervan verder weg in de toekomst liggen.

Vertrouwen in merk

Consumenten geven in het onderzoek aan dat ze de techniek eerder omarmen als deze zich bewezen heeft. Ook het vertrouwen in het merk is bepalend voor de mate waarin de consument vertrouwen heeft in het autonome product. Autofabrikanten scoren daarbij beter volgens het onderzoek. Overigens wil dat niet zeggen dat de branche zelf vertrouwd wordt. Regelgeving en handhaving door overheden geeft de consument een vertrouwder gevoel.
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties