Experts stellen dat de kostprijs van een personenauto op korte termijn voor meer dan 50 procent uit software bestaat. Inclusief ecu’s, sensoren, radarsystemen en camera’s voor onder andere ADAS loopt de elektronicacontent op naar 70 tot 80 procent. Dan hebben we het nog niet eens over de batterij van een elektrische auto met zijn door software aangestuurde temperatuurmanagementsysteem. De softwareafhankelijkheid van veel componenten en systemen wordt gestimuleerd door de diverse over the air-concepten die autofabrikanten momenteel uitwerken of al operationeel hebben. De termen updates en upgrades worden de laatste tijd veel genoemd in de commerciële aftersalestrainingen voor de merkgebonden autoretailers. Aftersales zal dan ook meer gaan inhouden dan de werkplaatsactiviteiten of de verkoop van een set winter- of all season-banden.
De mogelijkheden die autofabrikanten hebben om middels software de aftersalesactiviteiten te sturen, zijn groot. Over the air een auto voorzien van een update kan een technische functionaliteit betreffen, maar het kan ook een voor de berijder merkbare verbetering van het rijgedrag betekenen. Onder een upgrade wordt het vergroten van het algemeen comfort van de auto verstaan. Bekend is het aanpassen van de zogenoemde user experience. Voorbeelden hiervan zijn de herinrichting of de uitstraling van het digitale dashboard, het activeren van de stuur- en/of stoelverwarming, het actualiseren van het navigatiesysteem, het implementeren van bepaalde apps van externe dienstverleners et cetera.
Het kenmerk van al deze mogelijkheden over the air is dat er geen autobedrijf aan te pas komt. Tot nu toe maakten niet veel autobedrijven zich er echt zorgen over, maar dat lijkt te veranderen. Met de groei van het aantal EV’s in het wagenpark merkt ook het autobedrijf dat het directe, digitale klantcontact, wat eerst een exclusief feature van Tesla leek te zijn, nu breed door zowel premium- als volumemerken wordt geïmplementeerd. De volgende stap is dat autofabrikanten samen met andere in de autoconsument geïnteresseerde partners nieuwe verdienmodellen ontwikkelen waar zij aan verdienen, maar de dealer en in een later stadium ook het universele autobedrijf niet. Deze problematiek zal ongetwijfeld worden meegenomen als onderdeel van de regelgeving die Brussel momenteel met betrekking tot voertuigdata aan het invullen is. Let even op als de klant u bedankt voor de fijne update dan wel upgrade die ’s nachts, over the air, werd verzorgd terwijl u lag te slapen. Blijf wakker en let erop dat de digitale aftersales uw deur niet voorbijgaat!