De Duitse onderdelen- en bandenfabrikant Continental heeft het in 2013 door ex-militairen opgerichte Israëlische Argus Cyber Security (ACS) overgenomen. Datzelfde ACS hackte een paar maanden geleden de Drivelog Connect dongel (dochterbedrijf van Bosch). Daardoor konden ACS-medewerkers tijdens de rit de benzinetoevoer uitschakelen.

De kwestie kwam onder andere naar voren op het vorige week gehouden TU Automotive congres in München en in de Süddeutsche Zeitung. Eerder maakte de Wall Street Journal al melding van de hack. Overigens had ACS naar eigen zeggen geen kwaad in de zin: het bedrijf informeerde Bosch direct dat een ‘achterdeur’ in het Drivelog Connect-systeem was ontdekt. Door die melding kon Bosch actie ondernemen.

Elektrobit

Pikant detail is dat ACS vóór de hack een samenwerking was aangegaan met Continental-dochter Elektrobit, eveneens specialist in software voor de auto-industrie. Bosch heeft vijf jaar geleden het bedrijf Escrypt overgenomen. Met als doel beveiligingssoftware voor boordnetten te bouwen in de steeds meer van communicatiesystemen voorziene auto’s. Begin dit jaar nam Bosch nog Trust Point Innovation Technologies over. De samenvoeging van deze twee moet Bosch een sterke positie geven in dit segment van de systeemsoftware, speciaal ten aanzien van cyber security, elektronische systemen voor auto’s. De hack van enkele maanden geleden geeft immers aan dat de achterdeur niet altijd op slot zit. ACS is gespecialiseerd in de bouw van beveiligingen voor software, onder meer in auto’s. Eerder al maakte de zeventig medewerkers tellende onderneming ‘naam’ door auto’s te hacken zonder kwaad in de zin te hebben – white hat hacking genoemd.

Dongels

In 2018 zullen meerdere onafhankelijke leveranciers maar ook autofabrikanten dongels voor de aftermarket introduceren. Daarnaast moeten in de loop van volgend jaar alle nieuw geproduceerde auto’s beschikken over eCall – en dus connected zijn. Met de toename van systemen die de bestuurder ondersteunen en het rijden veiliger moeten maken (ADAS) groeit ook de vraag naar beveiligingssystemen en -software. De klant van een connected car zal eisen dat deze absoluut rijveilig is. Maar ook voor de aftersales – over the air software updates – is een veilige twee-wegcommunicatie cruciaal. Bedrijven als ACS, en nu dus Continental, laten zien dat ook op hoogtechnologisch niveau (Bosch is natuurlijk geen kleine jongen) veiligheid nog een thema is waar stappen gezet moeten worden.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties