Tegen een achtergrond van politieke en macro-economische onzekerheid blijft het wereldwijde gebruik van elektrische voertuigen en de bijbehorende oplaadinfrastructuur gestaag groeien. Maar onder deze algemene trend gaan enkele intrigerende regionale en nationale variaties schuil, die Roland Berger analyseert in de nieuwste EV Charging Index.

De algemene penetratiegraad van EV-verkopen – die zowel batterij- (BEV) als plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) omvat – steeg van 20% in 2023 naar 25% in 2024.

  1. De EV-acceptatie neemt wereldwijd toe. Naast de zakelijke klant zien we nu ook dat de ‘gewone’ particuliere consument de EV aanschaft, al zijn de groeicijfers nog niet spectaculair. Maar de aantrekkingskracht van elektrisch rijden op de consument neemt toe: Ondanks tal van politieke en macro-economische uitdagingen blijft de penetratie van EV stijgen. Met name de lagere gebruikskosten en de hoge prestaties van EV’s zijn in toenemende mate de drijvende kracht achter de toenemende populariteit van EV’s, in plaats van de ‘wortel en stok’ van subsidies en andere beleidsmaatregelen, of zelfs de voordelen voor het milieu.
  2. Gebruikersprofielen blijven diversifiëren: EV-eigendom is nu veel meer dan een kleine minderheid van vroege gebruikers, waarbij EV’s steeds meer dienst doen als hoofdauto en als directe vervanging voor ICE-voertuigen. Omdat EV’s steeds vaker gebruikt worden door bestuurders die in stedelijke gebieden wonen, neemt de toegang tot thuis opladen langzaam af, wat kansen creëert voor aanbieders van oplaadoplossingen voor EV’s en aanverwante producten en diensten.
  3. Verbeterde oplaadervaring: De toereikendheid van openbare oplaadpunten is in de meeste regio’s verbeterd, net als het aandeel DC-laadpunten, waardoor gebruikers tevredener zijn over de algemene openbare oplaadervaring. Ondertussen hebben EV-bestuurders een steeds positievere perceptie van de oplaadkosten.
  4. Zowel publiek als privaat opladen blijft belangrijk: Alle soorten oplaadpunten en gebruiksvormen blijven een belangrijk onderdeel van de oplaadmix en fundamentele onderdelen van een gebruiksvriendelijk oplaadaanbod over de hele wereld. Exploitanten van oplaadpunten moeten dit in gedachten houden en tegelijk tegemoetkomen aan de wens van gebruikers naar meer infrastructuur met een hoger vermogen.


Wat specifiek de Nederlandse EV-bezitter betreft constateert Roland Berger nog de volgende verbeterpunten:

  • 48 procent van de ondervraagden vindt de tijdsduur van het opladen een minpunt.
  • 32 procent klaagt over het gebrek aan publieke oplaadpunten
  • 18 procent zou bij laadpunten langs de snelweg wat meer cateringfaciliteiten zien


Bijgaand het volledige rapport achter de laad-index

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 juli 2025
Nijboer Blijstra Automotive Groep overgenomen door Alliance Automotive Group
21 juli 2025
EV-laadindex-rapport Roland Berger
21 juli 2025
Joop Iriks neemt afscheid van IVA Business School
21 juli 2025
Univé analyseert claims: Mercedes-rijders vaakst bij aanrijding betrokken
21 juli 2025
Camera’s zijn geen ogen
18 juli 2025
Stichting Branchenormering Schadeherstel stopt
Meest bekeken berichten
Recente reacties