Landelijk is zo’n 3,5% van de geregistreerde auto’s elektrisch, terwijl onder de respondenten van onderzoek onder gebruikers van dynamische energie, ruim 18% elektrisch rijdt. Nog eens bijna 20% is dat van plan te gaan doen in de komende 2 jaar.

Om de auto op te laden op momenten dat de energieprijs het laagst of zelfs negatief is, introduceerde energieleverancier NextEnergy per 29 augustus Slim Laden, waarbij dit automatisch gaat.

Het aantal huishoudens met een dynamisch energiecontract is ruim verdriedubbeld sinds het begin van dit jaar. NextEnergy vroeg in diens onderzoek onder eigen klanten ook naar wat de voornaamste reden is geweest om de overstap te maken op elektrisch rijden. Geld besparen wordt daarbij met ruim 39% het vaakst genoemd. Maar ook duurzaamheid is met bijna eenzelfde percentage een prominente reden om een elektrische auto aan te schaffen.

46,9% van de respondenten, NextEnergy-gebruikers dus, geeft aan dat lage tarieven voor hen een reden is om voor een bepaalde energieleverancier te kiezen. De mogelijkheid om slimmer te kunnen inspelen op dalmomenten en daarmee dus ook geld te kunnen besparen is goed voor bijna 25% van de reacties. Daarbovenop zou ruim 45% willen dat NextEnergy de energie uit de auto verkoopt aan het net op het moment dat de prijs hoog is. Door gebruik te maken van dynamische energie bespaar je volgens de leverancier niet alleen op benzine omdat je niet hoeft te tanken, maar ook op elektriciteit bij het opladen van je auto. Ook kan dynamische energie bijdragen aan de energietransitie. Dat is voor bijna 8% van de ondervraagden de voornaamste reden om te kiezen voor dynamische energie.

Gros heeft eigen paal

Het gros van ondervraagden die over een elektrische auto beschikken, heeft een eigen laadpaal (bijna 60%). Voor het laden van een gemiddelde elektrische auto is zo’n 70 kWh nodig. Uitgaande van het prijsplafond kost dit zo’n €28,- per keer. Als de energieprijs tijdens dalmomenten lager ligt of zelfs negatief is, kan er dus fors worden bespaard door gebruikers van dynamische energie mét een eigen laadpaal.

Onder de respondenten met een eigen laadpaal zegt 65% dat ze voor het opladen actief gebruikmaken van dalmomenten. 48% van hen doet dat handmatig, door zelf de auto aan te sluiten tijdens dalmomenten. De overige 18,5% doet dit automatisch met bijvoorbeeld een externe app waardoor het laden begint op een vooraf ingestelde tijd. Sinds 29 augustus biedt NextEnergy slim laden aan, waardoor het laden automatisch plaatsvindt op momenten dat de energieprijs het laagst ligt, zonder dat hier een externe applicatie voor nodig is.

Het onderzoek werd in augustus 2023 online gehouden onder ruim 1000 klanten van NextEnergy.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 september 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Wil on Bumperkleven grootste irritatie: “Is er onderzocht wat de reden is van bumperkleven of waarom mensen op de linkerbaan te langzaam rijden? Heel veel…aug 31, 13:51
  • W, (Pim) van der Veer on ‘Moet iedereen een auto hebben?’: “Misschien wordt een eigen auto voor iedere burger als een opeisbaar recht beschouwd. De praktijk is dat iedereen zijn best…aug 30, 18:33
  • Harry Zuur on ‘CO2-rapportage wordt administratieve kluif’: “Straks gaat het al net zo als met de boeren in natura 2000 gebieden, teveel CO2, bedrijf weg er mee!…aug 24, 17:24
  • De Sutter Marc on Modulaire auto verlengt levensduur: “Beste Heel mooi maar helaas wil men deze zaken niet in Belgie, onlangs antwoord bekomen van Vlaamse overheid, In Belgie,…aug 17, 15:50
  • W, (Pim) van der Veer on Bandenvervangingsmarkt blijft afnemen: “Misschien ligt dat aan de lagere snelheden van auto’s, zowel door snelheidsbeperkingen als files. Als genoemd zullen de hogere kosten…aug 14, 17:00