In een enquête onder 1.000 automobilisten in opdracht van Apollo Tyres gaf 64% van de EV-bestuurders aan dat ze de voorkeur geven aan EV-specifieke banden. Slechts 9% zegt dit waarschijnlijk niet te doen.
Uit de enquête bleek ook dat oudere bestuurders van EV’s de groep zijn die bij vervanging hoogstwaarschijnlijk speciale EV-banden zal aanschaffen. De meerderheid (86%) van de ondervraagden van 55 tot 64 jaar geeft aan dat ze ‘zeer waarschijnlijk’ of ‘waarschijnlijk’een band kopen die speciaal is ontworpen voor EV’s, vergeleken met 66% van de ondervraagden van 18 tot 24 jaar.
Bij het vervangen van de banden van een EV zullen mannen hoogstwaarschijnlijk een EV-specifiek product kiezen, waarbij 31% zegt dat ze dit ‘zeer waarschijnlijk’ zouden doen. Bij vrouwelijke EV-bestuurders is dit percentage 18%.
Grip
Wanneer er wordt gevraagd naar factoren die hen zouden motiveren om een bepaald type vervangende band te kiezen, noemt 45% van de EV-bestuurders ‘hoge tractie en grip onder alle weersomstandigheden’, vermeldt 36% ‘lage rolweerstand voor een beter verbruik/grotere actieradius’ en geeft 30% de voorkeur aan een product dat wordt ‘aanbevolen door de autofabrikant’.
De prijs lijkt geen obstakel te zijn voor EV-eigenaren bij het kiezen van banden. 58% zegt bereid te zijn meer te betalen voor producten die specifiek zijn ontwikkeld voor gebruik op een EV.
Apollo Tyres introduceerde vorig jaar de Vredestein Quatrac Pro EV, de eerste allseasonband van Europa die speciaal is ontwikkeld voor elektrische auto’s en hybrides. Het product is onder meer ontworpen om het hogere koppel en gewicht van moderne EV’s aan te kunnen, maar ook rijgedrag en stabiliteit stonden als prioriteit te boek. Net als lage rolweerstand en hoge duurzaamheidsnormen overigens. De Quatrac Pro EV heeft bovendien een loopvlakontwerp dat een vermindering van 1 dB biedt in bandengeluid ten opzichte van de gelijkwaardige niet-EV Vredestein allseason-band. De winst wordt behaald dankzij met AI geoptimaliseerde afstanden tussen de profielblokken.