Hyundai werkt aan de ontwikkeling van ’s werelds eerste zelflerende Smart Cruise Control (SCC-ML). De technologie past informatie over het rijgedrag van de bestuurder toe in zijn eigen autonome rijpatronen.
Daarmee biedt het systeem een gepersonaliseerde vorm van autonoom rijden. De technologie voegt kunstmatige intelligentie (AI) toe aan het geavanceerde rijassistentiesysteem (ADAS). Toepassing is voorzien in toekomstige nieuwe modellen.
Voorkeuren
Dankzij het zelflerende karakter rijdt de Smart Cruise Control autonoom op precies dezelfde manier als de bestuurder. In de vorige versie moest de bestuurder bepaalde handelingen nog zelf doen, zoals de afstand tot de voorligger instellen en het versnellen van de auto. Zonder zelflerende technologie was het nog niet mogelijk om de instellingen zodanig te verfijnen dat het systeem die gewoonten van de bestuurder kent en aan zijn voorkeuren kan voldoen. Daardoor merkte de bestuurder als de Smart Cruise Control was ingeschakeld dat zijn auto anders reageerde dan hij zou willen. Bestuurders waren daarom terughoudend om de techniek te gebruiken, omdat de techniek hen een onprettig gevoel gaf.
Camera
In de SCC-ML verzamelen sensoren, de camera aan de voorzijde en de radar continu informatie over de rijstijl. Het rijgedrag is in drie categorieën ingedeeld: afstand tot de voorligger, snelheid van acceleratie en snelheid van reageren op de rijomstandigheden. Vervolgens analyseert SCC-ML de situatie op basis van tienduizend patronen en ontwikkelt ze een cruise control die zich kan aanpassen aan het rijgedrag van elke bestuurder. De informatie over de rijstijl wordt regelmatig geactualiseerd via de sensoren, zodat altijd de actuele rijstijl wordt gebruikt. Bovendien is SCC-ML geprogrammeerd om eventuele onwenselijk rijgedrag niet over te nemen en juist te vermijden. Daarmee verhoogt het systeem de verkeersveiligheid en de betrouwbaarheid.
Level 2,5
In combinatie met het binnenkort te introduceren Highway Driving Assist – snelwegassistentie met automatische rijstrookassistentie – bereikt SCC-ML autonoom rijden op Level 2,5. Dus: autonoom sturen, remmen en gasgeven in bepaalde situaties, bijvoorbeeld in files, is mogelijk. De auto kan zijn positie op de weg bepalen en zelfstandig waarnemen wat er rondom de auto gebeurt.