Mercedes-AMG is gestart met de bouw van een hooggeautomatiseerd testcenter voor de ontwikkeling van geëlektrificeerde high-performance aandrijflijnen en elektrische componenten. Gelijktijdig maakt het Zweedse SEEL bekend de grootste testfaciliteit van het land te bouwen.
Het nieuwe ‘Technikum’ van AMG, met een totale oppervlakte van 5.000 m2 op drie etages, zal tegen 2022 verrijzen tussen de Benz- en de Maybachstrasse in Affalterbach. Het is een hooggeautomatiseerd testcenter voor de ontwikkeling van geëlektrificeerde high-performance aandrijflijnen en elektrische componenten. Met twee vierwiel-testbanken en een hoogvoltagetestbank voor accu’s bereidt AMG zich voor op de toekomst. Indien nodig kan het gebouw worden uitgebreid.

De vierwiel-testbanken helpen de engineers in Affalterbach bij de simulatie van reële rij- en omgevingsomstandigheden. De vier wielnaven van een auto zijn verbonden met de vier machines van een testbank en bootsen zo realistische rijweerstanden na om het rijgedrag op de weg te simuleren. Een van de testbanken is ook uitgerust met een klimaat- en hoogtekamer. Deze maakt gebruik van een vacuüm om een hoogte van 5.000 meter boven zeeniveau en een temperatuur van -30°C na te bootsen. De ontwikkelaar zit tijdens de tests niet zelf in de auto, maar bestuurt deze vanuit de operatorruimte.
Minder wegtesten
Door het gebruik van de testbanken zijn er minder testkilometers op de weg nodig. Of het nu om arctische temperaturen of een tropisch klimaat gaat – met de hoogvoltagetestbank met klimaatkamer kunnen de in Affalterbach ontwikkelde hoogvoltageaccu’s in een temperatuurbereik van -40 tot +80 °C volautomatisch worden getest. Dit maakt het mogelijk om vrijwel alle denkbare omstandigheden te kunnen nabootsen waarmee een accusysteem tijdens zijn levensduur te maken kan krijgen. De nadruk ligt hierbij vooral op veiligheid, duurzaamheid en de werking en prestaties onder extreme omstandigheden. De uitgebreide meettechniek van het testcenter en de hoge automatiseringsgraad resulteren in reproduceerbare testomstandigheden die voldoen aan de wettelijke voorschriften.
Zweden
Met het voorgaande in het achterhoofd is het opvallend te noemen dat gelijktijdig het bericht komt dat de bouw van de grootste Zweedse EV-testfaciliteit aanstaande is. In Zweden is een relatief groot aantal testcentra voorhanden, mede vanwege de arctische omstandigheden daar. De nieuwe locatie zal 15.000 m² meten en gelegen zijn in Säve, nabij Gothenburg. Uitbater van het testcentrum wordt Swedish Electric Transport Laboratory, kortweg SEEL. Dat is eigendom van Research Institutes of Sweden en Chalmers University of Technology. Het terrein waar het centrum komt, inclusief het bijbehorende vliegveld is in 2018 opgekocht door ontwikkelaar Castellum. In de regio is niet alleen automotive activiteit maar bijvoorbeeld ook Heart Aerospace aanwezig. Dat bedrijf werkt aan elektrisch aangedreven vliegtuigen.