De transitie naar elektrisch rijden heeft grote invloed op de werkgelegenheid in de automotive toeleveringsketen. Clepa, de Europese koepelorganisatie van automotive toeleveranciers, wil met de Automotive Employment Footprint Portal inzicht geven in wat er verandert als we van auto’s met verbrandingsmotor overstappen op elektrisch rijden.

“Een succesvolle transformatie begint bij het kennen van de belangen”, zegt secretaris-generaal Sigrid de Vries. “De transitie naar groene mobiliteit heeft een impact op miljoenen levensonderhoud en moet op een ambitieuze, efficiënte en inclusieve manier worden beheerd. Dat vraagt ​​om een ​​gezamenlijke inspanning op grote schaal, ondersteund door adequaat klimaat- en sociaal beleid.”

Het portal biedt toegang tot de bevindingen van meer dan vijftien recente onderzoeken die elk verschillende scenario’s onderzoeken voor de invoering van groene technologie, de gevolgen daarvan op de werkgelegenheid en de vooruitzichten in heel Europa.

Om- en bijscholing

“De auto-industrie brengt samen met regionale partijen, vakbonden en de academische wereld een enorme omscholings- en bijscholingsinspanning op weg om mensen aan boord te houden en de competenties te leveren die nodig zijn voor het nieuwe tijdperk”, voegt De Vries toe. “De omvang van de taak die voor ons ligt is echter ongekend en een focus op nieuwe banen alleen zal niet genoeg zijn. Beleidsmakers moeten grote zorg besteden aan het toepassen van een technologie-open beleidsaanpak, een cruciale hefboom om de groene transformatie voor iedereen te laten werken. Overgangstechnologieën zoals hybride oplossingen en de erkenning van de rol van klimaatneutrale brandstoffen zijn essentieel om zowel klimaat- als maatschappelijke doelstellingen te bereiken.”

Onzekerheid

Na de zomer wordt het portal uitgebreid met meer informatie. “De bestaande gegevens tonen de omvang van de sociale dimensie van de transformatie en de hoge mate van onzekerheid. Om de transitie te managen hebben we meer kennis nodig dan kan worden geleverd door een macro-economisch gemodelleerde effectbeoordeling. Een nog diepere kijk onder de oppervlakte zal cruciaal zijn om het vermogen van de sector om werkgelegenheid te behouden en te investeren in omscholing en innovatie te ondersteunen.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38