Als elektrische auto’s kunnen laden terwijl ze rijden, kan de accucapaciteit met wel 70 procent worden gereduceerd en de belasting van het elektriciteitsnetwerk beter worden verdeeld over de dag. Laden tijdens het rijden is dé oplossing voor de meeste mensen, maar niet voor iedereen.
Dit blijkt uit een onderzoek van de Zweedse Chalmers-universiteit. Hiervoor hebben onderzoekers een system voor zo’n ‘elektrische weg’ gecombineerd met daadwerkelijke reisgegevens van Zweedse automobilisten.
Accucapacitiet
De elektrische weg kan bestaan uit lussen in of naast de weg, of door middel van draden boven de voertuigen, vergelijkbaar met trams en treinen. Uit het onderzoek blijkt dat een combinatie van een elektrische weg op een kwart van de drukste nationale en Europese wegen met thuisladen het meest ideale scenario oplevert. “We zien dat het mogelijk is om de accucapaciteit met meer dan twee derde te reduceren als we op deze manier zouden laden. Het reduceert de behoefte aan grondstoffen voor batterijen en de elektrische auto wordt daarmee tevens goedkoper voor de consument”, zegt onderzoeker Sten Karlsson.
Piekbelasting
Een ander voordeel is dat pieken in de vraag naar elektriciteit worden gereduceerd wanneer automobilisten niet afhankelijk zijn van thuisladen. “Veel mensen laden hun auto immers na het werk, ’s avonds en ’s nachts, wat een grote belasting betekent voor het elektriciteitsnetwerk. Door het laden meer over de dag te verspreiden wordt de piekbelasting danig gereduceerd.”
Businessmodel
Er zijn wel verschillende soorten elektrische rijders en het laden tijdens het rijden is niet voor iedereen een oplossing. “Neem de mensen op het platteland. Zij zullen een bijna 20 procent grotere accucapaciteit nodig hebben dan de mensen die in de stad wonen”, zegt Wasim Shoman.
Ook laat het onderzoek zien dat kleinere batterijen niet automatisch leiden tot laden tijdens het rijden. “Dat je kunt laden betekent niet dat de consument het ook wil doen bij elke gelegenheid. Het businessmodel wordt daarmee van eminent belang en de kosten zouden wel eens ongelijk verdeeld kunnen worden. Er is ook nog geen uitsluitsel over hoe dat businessmodel eruit zou moeten komen te zien”, zegt Sten Karlsson.