NIO heeft het nieuwe Smart Driving Technology Center geopend in Schönefeld, nabij Berlijn. Het is het eerste centrum in zijn soort buiten China. Dat is wenselijk omdat de Europese markt verschilt wat betreft wetgeving en klantbehoefte. Veel aandacht zal uitgaan naar de in eigen beheer ontwikkelde assistentiesystemen.
Het Smart Driving Technology Center bevindt zich in de omgeving van Berlijn, dicht bij het Innovation Center dat vorig jaar werd geopend. De twee locaties gaan nauw samenwerken om technologieën die specifiek zijn toegespitst op het gebruik in Europa te ontwikkelen. De keuze voor Schönefeld is deels te danken aan de goede internationale verbindingen van de luchthaven Berlijn-Brandenburg, maar onderstreept ook het toenemende belang van Berlijn en omgeving als toonaangevend automotive-cluster.
De software voor de Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), de digitale en efficiënte hardware- en softwarearchitectuur, is één van de in eigen huis ontwikkelde kerncompetenties van NIO. Bij de ontwikkelingsactiviteiten van NIO staan de wensen van Europese gebruikers centraal, die andere eisen stellen dan in China. Ook zijn de wettelijke eisen voor geassisteerd rijden in Europa anders dan in Azië. Dit heeft ertoe geleid dat NIO engineering-teams heeft opgezet in het hart van de regio’s waar met de auto’s van het merk wordt gereden.
Adam Super Computing System
Het Adam Super Computing System – met zijn enorme rekenkracht (1.016 Trillion Operations per Second (TOPS), oftewel 1.016 biljoen bewerkingen per seconde – drijft het high-end sensorsysteem Aquila aan. Het bestaat uit 33 sensoren die de gehele omgeving van de auto monitoren. Het Aquila-systeem maakt gebruik van een krachtige hoge-resolutie Lidar, die de precisie en betrouwbaarheid van de assistentiesystemen verbetert, zoals interne en onafhankelijke tests herhaaldelijk hebben bewezen.
Zware regenval is een probleem voor ADAS-technologie zonder Lidar en beperkt de effectiviteit van verschillende noodstopfuncties aanzienlijk. Neerslag kan zelfs leiden tot het niet functioneren van camera-gestuurde systemen. NIO’s Aquila Super Sensing System detecteert obstakels die zich vóór de auto bevinden zelfs bij zeer zware neerslag. Lidar-technologie kan, in combinatie met camera- en radartechnologie, als het ware door het regenwater heen kijken en maakt de boordsystemen daarmee aanzienlijk veiliger.
Watchtower
De Lidar in alle modellen van NIO wordt geleverd door Seyond, een wereldwijde leider op het gebied van Lidar imaging-technologie, dat is gevestigd in Silicon Valley, Californië. NIO plaatst de Lidar boven de voorruit in een ‘watchtower’-ontwerp, wat ervoor zorgt dat de Lidar zo ver en ongehinderd mogelijk vooruit kan kijken. In het geval van de Falcon-sensor van Seyond, die standaard op alle nieuwe modellen van NIO zit, kan de sensor een gebied tot 500 meter vóór de auto monitoren, waarmee deze technologie toonaangevend is in de auto-industrie.
Andere functies van het Aquila Super Sensing System zijn onder andere een kruispuntassistent die het gebied naast de auto op het centrale display weergeeft bij het afslaan. Fietsers die naast de auto rijden, kunnen nu worden herkend, zelfs als ze zich in de dode hoek van de bestuurder bevinden. Een andere functie die mogelijk is gemaakt door de sensoren van het Super Sensing System is de verbeterde parkeerassistent. Hiermee kan de auto beschikbare parkeerplaatsen in de directe omgeving identificeren. Het enige dat de bestuurder hoeft te doen, is een parkeerplaats te selecteren met behulp van een aanraakopdracht op het scherm en vervolgens parkeert de auto automatisch in.
Formula Student Germany
Individuele functies van de geavanceerde NIO Super Sensing Systems met geïntegreerde Lidar zijn het komende seizoen ook te ervaren op verschillende circuits. Samen met Seyond en het Deggendorf Institute of Technology is NIO in Formula Student namelijk een samenwerking aangegaan met Team Fast Forest. De bekendmaking hiervan viel samen met de opening van het Smart Driving Technology Center. De fabrikant werkte al twee jaar samen met het Elefant Racing Formula Student-team van de Universiteit van Bayreuth en dit seizoen wordt de NIO-technologie ook gebruikt in de raceauto van het Fast Forest-team.