In 2023 bedroegen de reparatiekosten gemiddeld 657 euro. Een einde aan de prijsstijgingen is voorlopig niet in zicht. Luc Baetens, directeur van CarGarantie Benelux, adviseert dealers om zich te beschermen tegen risico’s. Ook spreekt hij zich uit over de specifieke reparatierisico’s rond elektrische auto’s.

In de jaarlijkse analyse van schadegevallen geeft CarGarantie statistieken over de huidige schadecijfers en de bijbehorende kosten. “De impact op deze gegevens is duidelijk. Onderdeel ervan is de berekening van de gemiddelde reparatiekosten. Die laten al een hele tijd een opwaartse trend zien. In de vijf jaar tot 2023 zijn de reparatiekosten in totaal met ongeveer honderd euro gestegen. Van 2022 tot 2023 is deze stijging echter sterk toegenomen: De gemiddelde reparatiekosten stegen met nog eens bijna veertig euro naar 657 euro gemiddeld. Alleen al de prijsstijging in het afgelopen jaar bedraagt dus meer dan het dubbele van de gemiddelde stijging in de voorgaande jaren”, aldus Baetens.

Tot nu toe wijst volgens de topman nog niets op een aanstaande kentering. “Integendeel. Volgens recente cijfers zou de stijging van de kosten aanhouden. In 2016 overschreden de gemiddelde kosten voor het eerst de drempel van 500 euro. Daarna duurde het tot 2022 om de grens van 600 euro te bereiken. Nu zitten we al aan 657 euro. Zekerheid zullen we pas krijgen bij analyse van de situatie volgend jaar, maar op dit moment verwachten we dat de reparatiekosten snel boven 700 euro zullen uitkomen.”

Ook aantal stijgt

Bij zowel nieuwe als tweedehandsauto’s is de situatie vergelijkbaar met voorgaande jaren: “Het elektrische systeem lijdt het vaakst schade, maar de motor krijgt de duurste schade te verduren. Globaal stellen we vast dat het aantal schadegevallen toeneemt. Een van de redenen hiervan is de almaar complexere techniek van de voertuigen. Dus wat eigenaars van een auto aan comfort winnen door extra functies, heeft later ook gevolgen voor de kosten.”

Dealers doen er volgens Baetens goed aan zich tegen risico’s in te dekken, bijvoorbeeld met een garantie- of reparatiekostenverzekering. “Problemen rond garanties en tegemoetkomingen kunnen snel leiden tot wrevel bij de klanten. Dat kan de business van een dealer niet alleen nadelig beïnvloeden, maar die zelfs in gevaar brengen. Zo’n verzekering vangt niet alleen het werkelijke financiële risico op, maar voorkomt in twijfelgevallen ook geschillen met klanten en zorgt zo voor meer klanttevredenheid.”

Een voorwaarde daarbij zijn betrouwbaar berekende producten die ook op de lange termijn rendabel zijn: “Daarbij zijn we meer dan alleen een verzekeraar. We zijn ook een marketingpartner en leggen vooral de nadruk op lokale ondersteuning door ons verkoopteam, dat nauw samenwerkt met dealers en constructeurs in Europa. Van productontwikkeling en verkoopondersteuning tot marketingdiensten kunnen dealers alles aan ons toevertrouwen, zodat ze zich volledig kunnen toeleggen op hun kernactiviteiten.”

Elektrische auto’s

Het thema elektrische auto’s is elk jaar prominenter aanwezig in de sector. Er wordt vaak gezegd dat auto’s met elektrische aandrijving minder snel defecten vertonen en dus lagere reparatiekosten hebben. Komt dit ook uit uw gegevens naar voren? “Volgens onze gegevens zijn de schadegevallen bij elektrische auto’s naar frequentie en bedrag over het algemeen vergelijkbaar. Dit betekent ook dat een garantie- en reparatiekostenverzekering voor elektrische auto’s niet minder belangrijk is dan voor auto’s met traditionele verbrandingsmotoren, omdat onvoorziene en hoge schadeclaims ook hier kunnen voorkomen.”

In 2022 lanceerde CarGarantie het product Electric Drive in Europa. “Dit is een garantieverzekering voor volledig elektrische nieuwe en tweedehandsvoertuigen van alle merken. Electric Drive biedt een volledig nieuwe dekking voor elektrische voertuigen aan.”

Elektrische aandrijvingen maken tot nu toe slechts een klein deel van de portefeuille van CarGarantie uit. “Daardoor kunnen we nog geen betrouwbare statistische uitspraken doen. Wel kunnen we al een eerste trend waarnemen. De batterij maakt normaal geen deel uit van de garantie- en reparatiekostenverzekering voor BEV’s”, legt Baetens uit. “Daarom speelt de batterij momenteel geen rol, tenminste niet in het geval van schade die onder de garantie valt. Dat kan echter veranderen. We gaan heel precies na in hoeverre het mogelijk of zinvol is om een hoogspanningsbatterij in de dekking op te nemen. Als dit in de toekomst gedekt zou zijn, zal dit natuurlijk van invloed zijn op de schadegegevens.”

Gecertificeerde occasions

De trend naar gecertificeerde tweedehandsauto’s zal zich ten slotte volgens de topman dit jaar blijven doorzetten: “Bij stijgende prijzen en toenemende onzekerheid gaan klanten op zoek naar kwaliteit en betrouwbaarheid. Het aanbod van gecertificeerde tweedehandsauto’s kan nog steeds niet voldoen aan de vraag. Daardoor worden een vakkundige reconditionering en het aanbieden van garantie en reparatiekostenverzekering steeds belangrijker. Voor dealers loont het dan ook om zich niet alleen op kwaliteit, maar ook op een betere klantenbinding te richten. Gecertificeerde tweedehandsauto’s worden regelmatig voor onderhoud binnengebracht, wat zorgt voor een betere benutting van de werkplaats en de klanten aan het bedrijf bindt. Idealiter kunnen de dealers niet alleen de nadruk leggen op kwaliteit, maar onderhouden ze ook het contact met hun klanten tot de aankoop van hun volgende auto.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties