Consumenten weten niet wat ze willen. We kennen allemaal de praktijkvoorbeelden. Aan het begin van de vorige eeuw riep Henry Ford al dat consumenten om een sneller paard zouden vragen voor hun koets, niet om iets wat we een auto zijn gaan noemen. Aan het einde van die eeuw gaf menig consument aan niet altijd en overal bereikbaar te hoeven/te willen zijn.

Nu is menig consument van slag als deze de smartphone niet binnen handbereik weet. Toegegeven, bereikbaarheid gaat dan niet zozeer om bellen of gebeld te worden maar om bredere zin: de link naar de buitenwereld via appjes en sociale media. De consument miste in de jaren negentig informatie die cruciaal bleek voor een goede inschatting van de eigen behoefte. En dus veranderde het gedrag.

Kunnen we dit proces vertalen naar iets als de behoefte aan maandelijkse abonnementen op functionaliteit in de auto? Ik vraag het me toch af. Vanuit het perspectief van de autofabrikant snap ik het heel goed. De argumenten voor een push van deze abonnementen zijn logisch. De transitie naar elektrische voertuigen vraagt om een ander verdienmodel als het gaat om aftersales, toch een belangrijke kurk binnen de automotive keten. Ook Gerard ten Buuren (Bovag) zegt elders in dit nummer dat die transitie er een van de lange adem zal zijn. Dus gaan autofabrikanten op zoek naar inkomstenbronnen die het wegvallen van aftersalesomzet kunnen compenseren.

Bekende voorbeelden zijn inmiddels de kaartupdates voor de navigatie, maar ook de stoel- of stuurverwarming kan zo in ruil voor geld worden aan- en uitgezet. De eerste eigenaar krijgt vaak pakketdeals en is voor enkele jaren wel onder de pannen. Voor de autofabrikant is juist de tweede, derde, etc. eigenaar een interessante bron van mogelijke inkomsten. Als die nou eens ging betalen voor functies in die auto? Dus, het pushen hiervan is nog niet zo gek gedacht.

Nu de consument. Hoeveel van die standaard functies gebruikt die eigenlijk? Hoeveel consumenten gebruiken de navigatie op hun telefoon in plaats van die in de auto? Moderne auto’s zijn ongekend rijk uitgerust maar menig consument gebruikt nog niet een fractie ervan. Misschien een paar keer als gimmick toen de auto nieuw was maar verder? Laat staan als er voor betaald moet worden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35