In reactie op de aankondiging van de Britse regering dat de eerste autonoom rijdende auto’s al dit jaar op de Britse wegen kunnen verschijnen, dringt onderzoeksinstituut Thatcham Research aan op voorzichtigheid.

De regering doet de uitspraak op grond van positieve tests op lage snelheid met geautomatiseerde rijbaanassistentie, maar, zo zegt Matthew Avery, onderzoeksdirecteur bij Thatcham Research: “Er is nog veel werk te doen door zowel de wetgever als de auto-industrie voordat een voertuig als geautomatiseerd kan worden aangemerkt en veilig op de Britse wegen kan worden toegelaten.”

Niet geautomatiseerd

“Geautomatiseerde rijbaanassistentie-systemen, zoals momenteel voorgesteld door de regering, zijn niet geautomatiseerd. Het zijn ondersteunde aandrijfsystemen omdat ze erop vertrouwen dat de bestuurder de controle weer overneemt. Afgezien van het gebrek aan technische mogelijkheden, is het tevens onze zorg dat de Britse regering bijdraagt ​​aan de verwarring en het veelvuldige misbruik van ondersteunde rijsystemen die helaas al tot veel tragische doden hebben geleid. Een wijdverbreide en effectieve doorlopende communicatiecampagne onder leiding van de auto-industrie, ondersteund door verzekeraars en veiligheidsorganisaties is essentieel als we huidige en toekomstige misvattingen en misbruik willen aanpakken.”

Voorwaarden

Volgens Thatcham Research moet geautomatiseerde rijbaanassistentie aan vier voorwaarden voldoen om als geautomatiseerd beschouwd te kunnen worden en deze zijn niet onderhandelbaar:

  • Het voertuig moet in staat zijn, en dit moet ook wettelijk geregeld zijn, om veilig van rijstrook te wisselen om een ongeluk te voorkomen.
  • Het voertuig moet in staat zijn om een “veilige plek” aan de kant van de weg te vinden en niet stoppen op de rijstrook.
  • De systemen op het voertuig moeten Britse verkeersborden kunnen herkennen. Dit moet worden bevestigd door een onafhankelijke organisatie.
  • Gegevens van elk ongeval moeten op afstand beschikbaar worden gesteld via een neutrale server om achteraf te kunnen verifiëren wie het voertuig bestuurde op het moment van het ongeval: de bestuurder of het voertuig.
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties