De digitalisering van de werkplaats is iets waar veel relatief kleinere, universele autobedrijven mee worstelen. WESP introduceert een nieuwe dienst die duidelijk maakt dat de iPad inmiddels tot het standaard gereedschap van de automonteur moet worden gerekend.

Op basis van de werkplaatsfacturen van op dit moment ruim 1100 autobedrijven toont WESP in zijn werkplaatsanalyses waar het individuele autobedrijf boven of onder het branchegemiddelde presteert. Inzage in die cijfers stelt Aftersales Magazine in staat op gezette tijden de Nationale Bandenmonitor samen te stellen (zie het artikel hiernaast). Bij WESP gaan de analyses nu nog een stuk dieper. Sinds kort biedt WESP op basis van big data-analyses een verdieping aan, die het autobedrijf de kans geeft het serviceaanbod naar de klant toe verder te professionaliseren. De nieuwe dienst heet Predictive Maintenance en geeft op basis van het autogebruik van de werkplaatsklanten, in combinatie met de actuele onderhoudsadviezen van de autofabrikant en bovenal de servicehistorie, veel meer maatwerk en vooral een proactieve verhouding tot de klant. 

Serviceadvies 

Met Predictive Maintenance stapt het autobedrijf af van de standaard onderhoudsbeurt, groot of klein, en wordt een completer en vooral onderbouwd servicevoorstel gemaakt. Op deze manier wordt op een intelligente manier achterstallig onderhoud en dus een onverwachte stilstand van de auto voorkomen. Het op een A4’tje beschikbare serviceadvies is eenvoudig te bespreken met de klant, die natuurlijk zelf zijn keuzes blijft maken. Het gaat erom dat het autobedrijf met Predictive Maintenance de klant een onderbouwd voorstel op maat kan bieden. 

Aansprakelijkheid

Predictive Maintenance is ook voor het autobedrijf zelf een belangrijk instrument. “Het autobedrijf stelt vaak volgens de fabrieksvoorwaarden een auto te onderhouden, maar door de hoeveelheid aan merken en modellen die bij een universeel autobedrijf in de werkplaats komen, is het niet zo raar dat men vaak niet alle uit te voeren onderhoudsactiviteiten op het netvlies heeft staan. Nu we de komende jaren steeds meer te maken krijgen met de factor aansprakelijkheid is het belangrijk dat je weet welke adviezen hier cruciaal voor zijn”, benadrukt Bas Wintjes van WESP. Het doel van Predictive Maintenance is in gesprek te komen met werkplaatsklant en de relatie met die klant te versterken. Een goede onderbouwing van een serviceadvies toont de professionaliteit van het universele autobedrijf. 

En wat die iPad betreft… WESP merkte in de praktijk dat veel universele ondernemers voor het aansturen van hun werkplaatsmedewerkers vooral nog werken met papier. Vandaar dat Predictive Maintenance eenvoudig kan worden afgedrukt op een A4’tje. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
24 januari 2025
VASS start samenwerking met Autodistribution Nederland
24 januari 2025
Marktplaats merkt niets van ‘Tesla-schaamte’
24 januari 2025
Stoelendans onder de automerken
23 januari 2025
Nieuwe VW-gate?
23 januari 2025
Jato: BEV ondanks prijsval dubbel zo duur als in China
22 januari 2025
Geen cao-resultaat, vakbonden overwegen acties
Meest bekeken berichten
Recente reacties