Het duurt mogelijk nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig automatisch rijden (ADAS niveau 5). Vooral de complexiteit van menselijk gedrag bemoeilijkt de overgang naar volledige autonomie. Er is meer ontwikkelingstijd en ruimte nodig om veilig te testen, melden Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en RAI Vereniging.

Afgelopen jaren heeft de auto-industrie steeds meer ondersteunende systemen geïntroduceerd. Ze moeten de kans op ongevallen terugdringen en vormen de opmaat naar autonoom rijden. Op basis van berichtgeving van de techbedrijven lijkt het een kwestie van tijd voordat de eerste volledig zelfrijdende auto voor de consument beschikbaar is. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck relativeert dat tempo echter: “De auto-industrie is ondanks haar vooruitgang meer behoudend in haar voorspelling. Het duurt mogelijk nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig zelfstandig kunnen rijden.” Eerder al gaf het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid twee scenario’s aan: een snel en een langzaam. In het eerste zijn niveau 5-voertuigen vanaf pakweg 2065 in de meerderheid. Het langzame pad gaat uit van technische beperkingen en ziet niveau 5 pas vanaf 2085 breed toegepast worden.

Langer testen

Bij de overgang naar volledig zelfstandig rijdende auto’s zit de complexiteit vooral in de derde fase, zegt SWOV-directeur Peter van der Knaap. “Hierbij rijdt de auto (deels) zelfstandig maar moet de bestuurder ook alert blijven en eventueel zelf ingrijpen. Dit vraagt andere rijvaardigheden dan normaal en kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Recente ongevallen met zelfstandig rijdende auto’s in fase 3 bevestigen deze conclusie.” Experts adviseren dan ook om nieuwe hard- en software langer in een veilige omgeving door te ontwikkelen, voordat deze systemen direct op de weg worden getest. Van der Knaap wijst er ook op dat in de overgang naar volledig geautomatiseerde auto’s nieuwe uitdagingen ontstaan. “Denk aan de interactie met het ‘traditionele verkeer’ en de huidige infrastructuur, privacy, wetgeving, cyber security en beperkingen van het systeem onder bepaalde (weers)condities.” De politieke wil en mate van maatschappelijke acceptatie van zelfstandig rijdende auto’s wordt beïnvloed door deze factoren en maakt het transitiepad lang en onvoorspelbaar.

BPM

Van Eijck verwacht dat komende jaren tal van nieuwe geavanceerde deelsystemen worden ontwikkeld die de bestuurder ondersteunen en de veiligheid van autorijden verder verhogen. De aanschaf zou voor de consument aantrekkelijker kunnen worden door de BPM op een nieuwe auto met een vast bedrag per veiligheidsvoorziening te verlagen. Dat is  goed voor de verkeersveiligheid en leert automobilisten hoe ze met dit soort systemen moeten rijden. De rapportage staat op Veiligonderwegmetdeauto.nl
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties