Het Franse platform Xee, een startup uit 2016 waar onder andere de Mobivia-groep een belangrijke aandeelhouder in is, wil naar de Nederlandse markt.

xeeIn Frankrijk (Total, Norauto en Speedy), Duitsland (ATU/Michelin) en België (Auto 5 en Midas) is het platform door middel van een blackbox en een app al bij een kleine 3500 autobedrijven beschikbaar.

Acceptatie

“Dat betekent niet dat al die bedrijven even makkelijk de blackbox en de app aan de man/vrouw weten te brengen”, stelt directeur Yvan Gravier van Xee-Elocity. Het Xee-platform is uiteraard gericht op ketens en groepen autobedrijven (liefst werkplaatsconcepten), maar in principe kan ieder individueel autobedrijf zijn klanten verbinden met het platform. Gravier: “Ieder autobedrijf is ervan overtuigd dat de toekomst voor een belangrijk deel ligt bij de mate waarin je je (werkplaats)klanten connected hebt. Desondanks ligt er een flinke drempel tussen die constatering en de daadwerkelijke verkoop van het concept Xee aan de autobezitter. Daar gaat momenteel veel energie in zitten. De klant wil maar één ding weten: ‘What’s in it for me?’”

eCall

Die constatering van Gravier geldt overigens ook voor de vele andere app-, dongel- en blackbox-concepten die momenteel op de Europese aftermarket worden geïntroduceerd. Nu in mei de eCall een verplichting is voor nieuwe auto’s zal de consument gaandeweg vaker met de voordelen van connectiviteit geconfronteerd worden. Op die manier zou de drempel om connected te gaan weleens een stuk lager kunnen komen te liggen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
22 augustus 2025
Mercedes met TSR in metaalrecycling
22 augustus 2025
Pirelli winnaar bandentest Auto Express
21 augustus 2025
‘ING beste allrisk-verzekeraar’
21 augustus 2025
BOVAG trekt Vakgarage De Kruijf terug uit verkiezing
21 augustus 2025
Toyota en Mazda testen energieopslagsysteem
21 augustus 2025
WA+ soms goedkoper dan WA
Meest bekeken berichten
Recente reacties