In grote distributiecentra en magazijnen is het automatiseren van bepaalde functies al jaren de gewoonste zaak van de wereld. Ook in autofabrieken werken al heel lang industriële robots die zonder klagen 24/7 hun werk doen. Sturen op afstand doet u wellicht zelf al, samen met uw kinderen of kleinkinderen, als het gaat om modelauto, -boot of -vliegtuig, dan wel drone misschien zelfs een robotmaaier of dito stofzuiger. En als u weleens koffie heeft gedronken, of geluncht bij Van der Valk De Witte Bergen in Eemnes, langs de A1, dan is de kans groot dat u al heeft kennisgemaakt met de bezorgrobots aldaar. Die rijdende robots verzorgen de logistiek van het door u bestelde tot aan de tafel, waarna een medewerker van vlees en bloed de bestelling uitserveert. Daarmee nemen die robots feitelijk de logistiek van de keuken naar de tafel over. Dat scheelt personeel en tijd, die de bediening weer aan de klant kan besteden.

Op de website van het Britse Wayve, dat in een project voor autonoom rijden onder andere samenwerkt met tech-giganten Microsoft en Nvidia, kwam ik eveneens robots tegen. Deze zogeheten humanoids doen hun best op mensen zoals u en ik te lijken. Wayve heeft ze samen met een klant ontwikkeld voor het trainen van spuiters in de schadewerkplaats, maar ze kunnen desgewenst ook zelf losse delen spuiten. Als je bepaalde ontwikkelingen in de zorg ziet, waar robotachtige systemen niet alleen een praatje met een patiënt of behoeftige cliënt maken, maar zelfs meehelpen een operatie op afstand uit te voeren, dan kunt u zich voorstellen dat ook in de werkplaats de digitale assistent niet ver weg meer is.

Onlangs keek ik mee bij een webinar over remote diagnostics. Die technologie staat nog in de kinderschoenen, maar zal op termijn ontegenzeggelijk een groot effect hebben op het (dalende) werkaanbod in de werkplaats en het contact met de werkplaatsklant. Het positieve aspect is dat remote diagnostics de werkplaatsefficiency kunnen verhogen en kunnen bijdragen aan de wens van betaalbare mobiliteit. De ontwikkelingen rond nieuwe softwareplatformen voor de auto (SDV’s) zullen, als ze eenmaal volwassen zijn geworden, deze trend versnellen. Robots, humanoids, software- en AI-gedreven remote mogelijkheden gaan taken overnemen. De menselijke factor in uw werkplaats wordt dan een uitdaging.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 september 2025
De menselijke factor
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
Meest bekeken berichten
Recente reacties