De aanleg van fietspaden in Nederland heeft ervoor gezorgd dat meer mensen op de fiets naar hun werk gaan. De groep forensen die fietst naar het werk stijgt dankzij de paden van 20 procent naar rond de 25 procent – een toename van ongeveer 350.000 fietsers.
Daarnaast zijn mensen dichter bij hun werk gaan wonen, waardoor de gemiddelde woon-werkafstand 6 procent kleiner is. Ook zijn steden compacter geworden door de veranderde infrastructuur. Dat concludeert het Centraal Planbureau op basis van een onderzoek.
Files
Fietspaden komen in de stad vaak in de plaats van rijstroken voor auto’s, omdat in steden de ruimte voor infrastructuur beperkt is. Toch leidt dit niet tot meer verkeersopstoppingen, omdat forensen op de langere termijn overstappen van de auto naar de fiets. Deze verschuiving compenseert het verlies aan ruimte op de weg voor auto’s.
Verkeersveiligheid
Er is wel een kanttekening te maken met betrekking tot de verkeersveiligheid. Doordat het drukker wordt op de fietspaden, en ook de gemiddelde snelheid er toeneemt door het toenemende aantal elektrische fietsen, moet wel rekening gehouden worden met de verkeersveiligheid op de fietspaden.