De winning van nikkel, essentieel voor de productie van elektrische auto’s, heeft een verwoestende invloed op het milieu op de Franse eilandengroep Nieuw-Caledonië. Daarnaast leidt de Franse aanwezigheid op de eilanden tot allerlei politieke spanningen.
Een en ander wordt uit de doeken gedaan in de aflevering van de documentaireserie VPRO Frontlinie die op woensdag 18 december te zien is op NPO2. Daarin zijn de gevolgen van de nikkelmijnbouw overal zichtbaar: afgegraven bergtoppen, verwoeste mangroves. Wat ooit een tropisch paradijs was, verandert langzaam in een maanlandschap.
Kanak
Voor de Kanak, de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Caledonië, zijn de gevolgen nog schrijnender. Hun afhankelijkheid van de visserij wordt bedreigd door giftige zones du mort in de mangroves, veroorzaakt door afval van de mijnen en raffinaderijen. Ironisch genoeg worden de nikkelfabrieken aangedreven door steenkool en zijn ze grotendeels in handen van buitenlandse bedrijven, waaronder Franse partijen.
De geopolitieke spanningen op het eiland lopen intussen hoog op. Frankrijk, dat zijn nikkelvoorraden en overzeese gebieden niet wil afstaan, treedt hard op tegen de roep om onafhankelijkheid van de Kanak. Na gewelddadige protesten, waarbij doden vielen, heeft president Macron duizenden gendarmes ingezet om de situatie onder controle te krijgen. Wegversperringen moeten de rust terugbrengen, maar isoleren hele wijken. “Nikkel is het metaal van de duivel”, waarschuwt een prominente Kanak-leider. “Als deze grondstoffen verkeerd worden gebruikt, zijn ze eerder een vloek dan een zegen.”
Eén reactie
Ik vind de kop van het artikel nogal tendentieus en aanhaken op het bashen van EV’s. Groen rijden is niet verwoestend voor het milieu, maar de winning van materialen op een onverantwoorde wijze. Overigens zijn er ook grote delen van de wereld verwoest door de winning van olie en schaliegas. Overheden en bedrijven zouden aangesproken moeten worden op dergelijke praktijken.