Verkoopplatform Autoscout24 heeft de prijstrends voor nieuwe en tweedehands VW Golfs tussen 2017 en 2023 onderzocht in Duitsland, Oostenrijk, Italië, België en Nederland. Een van de conclusies: in Nederland steeg de prijs voor een tweedehands Golf tussen 2017 en 2023 met meer dan 50 procent.

Als een van de meest populaire automodellen geeft het analyseren van de prijzen voor deze auto een goede indicatie van de economische koopkracht in verschillende landen, is de achterliggende gedachte. De Golf is momenteel het goedkoopst in Oostenrijk. Volgens gegevens van AutoScout24 was de gemiddelde prijs voor een nieuwe Golf in Oostenrijk 35.055 euro. In Nederland was de auto het duurst: 44.665 euro.

Tweedehands

In 2023 waren in België de tweedehands Golf-modellen het goedkoopst, met een gemiddelde prijs van 17.295 euro, terwijl ze in Duitsland met een prijs van 20.702 euro gemiddeld het duurst waren.

Waar de aanschafkosten voor een tweedehands Golf in Duitsland in 2017 nog 15.776 euro bedroegen, was de gemiddelde prijs in 2023 20.702 euro, een prijsstijging van 31,2 procent. In Nederland, waar de gemiddelde prijs van een tweedehands Golf in 2023 18.793 euro was, steeg de prijs internationaal gezien het meest. Hier is de Golf sinds 2017 gemiddeld bijna 57 procent duurder geworden. In Oostenrijk vond de kleinste prijsstijging plaats: van 2017 naar 2023 steeg de prijs slechts 25,8 procent.

Inkomen

Op basis van gemiddelde salarisgegevens van Eurostat werd vastgesteld dat de spaartijd in Duitsland tussen 2017 en 2023 steeg van 0,7 naar 0,8 jaar. Mensen in Duitsland moesten gemiddeld dus iets minder dan tien maanden van hun nettosalaris sparen om een tweedehands Golf te kunnen betalen. In Italië was die waarde in 2023 met 0,9 het hoogst. Oostenrijkers, Belgen en Nederlanders hadden vorig jaar gemiddeld 0,6 jaar nodig om een tweedehands Golf te kopen, waarbij deze waarde het minst veranderde in Oostenrijk.

De trend is dat mensen in vier van de vijf onderzochte landen in 2023 langer moesten sparen dan in 2017 om een tweedehands Golf te kopen op basis van hun gemiddelde inkomen.

Afschrijving

In Duitsland, Oostenrijk en België verliest de Golf het grootste deel van zijn waarde als de auto drie jaar oud is. In Nederland vindt het grootste waardeverlies plaats, terwijl in Italië de grootste waardevermindering van een Golf pas na acht jaar optreedt.

Het punt dat een auto minder dan de helft waard is van zijn nieuwprijs hangt ook af van het land. In Duitsland en België wordt dit punt bereikt tussen het vierde en vijfde jaar, en in Italië en Oostenrijk tussen het vijfde en zesde jaar. In Nederland heeft de auto echter al tussen het derde en vierde jaar de helft van zijn waarde verloren.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
‘Behandel klant weer als koning’
13 december 2024
Rooskleurige toekomst voor universeel
13 december 2024
Mengelers breidt uit met Toyota Geelen Weert
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
Meest bekeken berichten
Recente reacties