De werkgevers in de motorvoertuigen- en tweewielerbranche, verenigd in BOVAG, zijn geschrokken van de inzet van vakbonden voor een nieuwe cao. Zij zien niet in hoe een vierdaagse werkweek, tegen gelijkblijvend salaris, gerealiseerd zou moeten worden, gegeven de uitdagingen in de sector.

De vakbonden ondertussen constateren vooral verslechteringen als het gaat om de seniorendagen, werktijden en loondoorbetaling tijdens ziekte. En zo is er weinig positiefs te melden na de tweede overlegronde over een nieuwe cao.

Loon

De onderhandelaars van BOVAG legden in die tweede ronde de nadruk op het tekort aan personeel en de daarmee oplopende werkdruk, wat weer leidt tot een hoger ziekteverzuim. Daarbij hebben ondernemers te maken met stijgende kosten, reden waarom BOVAG nog geen loonbod heeft gedaan. De vakbonden eisen een loonsverhoging van 7 procent per 1 januari 2025. Die eis vindt BOVAG dan weer niet passend bij die omstandigheden en de winstgevendheid in de sector.

Vierdaagse werkweek

De werkgevers willen verder een nieuwe fulltime werkweek van 32 uur (4 keer 8). BOVAG ziet niet in hoe dit zou kunnen bijdragen aan het oplossen van de uitdagingen in de sector. BOVAG verwacht eerder dat die zullen verergeren, omdat hetzelfde werk in minder tijd gedaan moet worden met minder productieve uren. BOVAG wil wel, samen met de vakbonden, kijken of het mogelijk is om slimmer en efficiënter te werken om de arbeidsproductiviteit in de sector te verhogen.

Derde ronde

Ondanks de verschillen ziet BOVAG voldoende aanknopingspunten voor een derde overlegronde. Die staat gepland voor 10 december aanstaande. Een vierde ronde staat gepland voor 9 januari. Op 31 januari 2025 loopt de huidige cao af.

Deel dit artikel op​

2 reacties

  1. 4 daagse werkweek ! Met dezelfde kosten ?! We hebben al te kampen met tekorten en dan moeten we nog meer kosten gaan maken ( nog meer mensen nodig ) om hetzelfde te kunnen omzetten ? Dit is geen duurzame oplossing!

    1. Tja als full-time ipv 40 gaat naar 32 dan kunnen ze nog een dagje extra beunen (….) Door de schaarste aan monteurs liggen de salarissen al ver boven CAO niveau. Ik hoop niet dat dit gaat gebeuren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
12 december 2024
Nio opent batterijwisselstation in België
12 december 2024
FNV accepteert loonbod BOVAG niet
12 december 2024
Digitalisering vernieuwt ook de aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties